Miliony na reklamę żywności

Ponad 170 mln zł warte są programy promujące żywność przygotowane przez producentów z Polski. Wkrótce mogą dołączyć do nich dwa kolejne za ok. 28 mln zł

Publikacja: 01.09.2011 16:01

Miliony na reklamę żywności

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Na akceptację Brukseli czekają programy " Makarony Europy" za łącznie prawie 3 mln euro oraz "Jabłka każdego dnia" za niemal 4 mln euro. Autorzy każdego z nich -  Polska Izba Makaronu oraz Związek Sadowników RP - chcą dotrzeć z kampanię promocyjną na rynek ukraiński.

Jeżeli Bruksela zgodzi się na realizację tych programów (i ta 50 proc. kwoty potrzebnej na ich realizację), dołączą one do 15 z Polski, które wcześniej otrzymały wsparcie.

— Całkowity budżet polskich programów zaakceptowanych do tej pory przez Komisję Europejską to 42,75 mln euro — mówi  Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji Żywności Agencji Rynku Rolnego.

W połowie tego roku dołączyły do nich warte w sumie ok. 9,5 mln euro programy dotyczące promocji spożycia warzyw, owoców i soków w Polsce (jest to kontynuacja dwuletniej kampanii, która ruszyła w 2008 roku), oleju rzepakowego oraz drobiu wysokiej jakości.

Akceptacja dla kampanii promującej makarony i jabłka oznacza także, że Polska zwiększy swój udział w puli wspólnotowej na promocję żywności. Piotr Kondraciuk szacuje, że na koniec tego roku może on wynieść 15 - 16 proc. W 2010 r. był na poziomie 9 proc., a w 2009 r. wynosił 6 proc.

— Na zwiększenie absorbcji środków unijnych pozytywny wpływy miało wprowadzenie krajowych funduszy promocji — uważa Piotr Kondraciuk.

Polscy producenci zaczęli wpłacać obowiązkowo składki do 9  funduszy dwa lata temu. ARR podaje, że od trzeciego kwartału 2009 r. do pierwszego kwartału 2011 r. trafiło tam w sumie prawie 62 mln zł.

Znaczna część tych środków została wykorzystana na wkład własny w przypadku unijnych programów promocyjnych (producenci muszą wyłączyć 20 proc. kwoty, 30 proc. pochodzi z budżetu krajowego).

Na dotychczasowych wnioskach z Polski do Unii z pewnością się nie skończy. — Kolejny termin na składanie propozycji programów mija 30 listopada 2011 r. Dotyczy działań promocyjnych planowanych do realizacji na rynku Unii Europejskiej — wyjaśnia Piotr Kondraciuk. Nie wykluczone, że wniosek złożą producenci mleka oraz mięsa wołowego.

Tymczasem Unia przymierza się do wprowadzenia zmian w zasadach dotyczących promowania żywności. W lipcu Komisja Europejska opublikowała zieloną księgę zawierającą 16 pytań o cele, jakie ma realizować polityka informacyjna i promocyjna na rynku wewnętrznym oraz zewnętrznym. Bruksela chce chce także dowiedzieć się, jakie sposoby promocji przyniosą najlepsze efekty.

Odpowiedzi na pytania (zielona księga jest zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa) organizacje branżowe, rolnicy i konsumenci mogą przesyłać do końca września tego roku.

Na akceptację Brukseli czekają programy " Makarony Europy" za łącznie prawie 3 mln euro oraz "Jabłka każdego dnia" za niemal 4 mln euro. Autorzy każdego z nich -  Polska Izba Makaronu oraz Związek Sadowników RP - chcą dotrzeć z kampanię promocyjną na rynek ukraiński.

Jeżeli Bruksela zgodzi się na realizację tych programów (i ta 50 proc. kwoty potrzebnej na ich realizację), dołączą one do 15 z Polski, które wcześniej otrzymały wsparcie.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca