Ciężka praca – to jedyna droga wyjścia z kryzysu

Samozadowolenie jest pierwszym krokiem do utraty rynku, nie brak strategii – stwierdził Andrzej Klesyk, prezes PZU podczas debaty na temat „Problemy firm nieodpowiadających na zmiany rynkowe – drogi wyjścia z kryzysu"

Publikacja: 08.09.2011 17:13

Ciężka praca – to jedyna droga wyjścia z kryzysu

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

W jego ocenie najbardziej zgubna jest duma i przeświadczenie, że nic nas nie zaskoczy. Jeśli takie cechy przejawia prezes i zarząd, to już krok do katastrofy. Jego słowa potwierdził Hans Dieter Kemler, dyrektor ds. bankowości inwestycyjnej BRE Bank Niemcy. Przytoczył on przykład firmy Samsonite, w który bank zainwestował. Firma miała wybujałe ambicje, a bank kupił ją za ogromną, nierynkową kwotę tuż przed upadkiem Lehman Brothers, skutek był taki, że pod koniec 2008 roku firma znalazła się na równi pochyłej i dopiero przed kilkoma tygodniami wyszła na prostą dzięki ciężkiej pracy, negocjacjom z bankami i przygotowaniu odpowiedniej strategii.

Podobnym przykładem w Polsce jest Ruch, o czym mówił Igor Chalupec, partner zarządzający Icentis Polska. – Najtrudniejsze było znalezienie powodu, dla którego firma musi się zmienić, reszta to już konsekwencja działania – zapewnił Chalupec.

- Restrukturyzacja modelu biznesowego, to droga, którą my przerabialiśmy – wyjaśnił Klesyk. – A zachęcenie do zmian nie było łatwe w przypadku firmy, która zarabiała 3,7 mld zł.

Wojciech Heydel prezes Ruch SA zaznaczył z kolei, że zanim przyszedł z zespołem do firmy, najpierw dokładnie przyjrzał się firmie i stworzył model biznesowy. – Trzeba było zmienić wszystko, bo to byłą firma oparta o 16 dyrekcji, bo tyle było województw za czasów towarzysza Gomułki. – wyjaśnił Heydel. – Przychodząc powiedzieliśmy jasno, trzeba zmian, bo nie ma innej drogi. Teraz z żelazną konsekwencją to realizujemy, inaczej poszlibyśmy na dno.

Istnienie złotej recepty zakwestionował Igor Chalupec, jednak jego zdaniem dobry manager musi przed przystąpieniem do zmian mieć jasno określoną koncepcję reform i motywację – dla siebie i zespołu, inaczej cały wysiłek skazany jest na porażkę. – Musimy mieć jasność, czy ktoś ma motywację, czy jej nie ma, czy ktoś chce cięźko pracować, czy tylko udaje – wyjaśnił Chalupec. – Ważne, aby stworzyć zespół który jest w stanie dostrzec wszelkie zagrożenia i dobre strony zmian, nie może to być zespół gwiazd, bo do niczego to nie doprowadzi.

Niepokorni managerowie, w ocenie Chalupca, są pożądani. Jednak Andrzej Klesyk wyjaśnił, że najlepiej, gdy zespół składa się wyłącznie z takich ludzi. – W PZU grupa trzymająca władzę składa się wyłącznie z takich postaci – zaznaczył prezes firmy. – Ale trzeba pamiętać, że jest czas dyskusji, jest czas decyzji, a potem wytężonej pracy. Tutaj już demokracji nie ma.

Jacek Poświata, dyrektor McKinsey&Co, jako przedstawiciel firmy pracującej nad strategiami dla firm stwierdził, że wszystko to, co mówią managerowie to prawda, jednak słabością polskich firm jest to, że strategie zmieniają się wraz ze zmianą kierownictwa, a czasami trzeba podjąć decyzję szybciej. – Ważne jest jednak, aby poszukiwać dróg zmian i rozwoju, managerowie muszą się liczyć z tym, że nie każda strategia jest dobra – wyjaśnił Poświata. - Nie ma co brnąć w coś, co nie przynosi efektów, dlatego ważny jest monitoring i szybkie działanie. Warto więc robić systematyczny przegląd działań, aby szybko wychwycić co działa, a co nie. Jako przykład szybkiej reakcji Igor Chalupec przytoczył przykłąd firmy HP, która zaledwie w kilka tygodni po wypuszczeniu na rynek nowego tabletu wycofała go z rynku, bo stwierdziła, że to niewypał.

Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Jak wzrost wydatków na zbrojenia wpłynie na gospodarkę?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego