Jak firmy walczą z kryzysem

Jakie strategie powinny obierać firmy w czasie i po obecnym kryzysie gospodarczym – o tym dyskutowali szefowie dużych przedsiębiorstw w trakcie panelu zorganizowanego przez firmę doradczą Roland Berger

Publikacja: 08.09.2011 18:17

akie strategie powinny obierać firmy w czasie i po obecnym kryzysie gospodarczym – o tym dyskutowali szefowie dużych przedsiębiorstw w trakcie panelu zorganizowanego przez firmę doradczą Roland Berger.

Radosław Dudziński, wiceprezes ds. strategii PGNiG, mówił o niedawnym przejęciu od szwedzkiego Vattenfalla aktywów ciepłowniczych za blisko 3 mld zł. – Przejęliśmy zrestrukturyzowaną firmę, która da nam 20 proc. naszego wyniku netto. Możemy zbudować dwa duże bloki gazowo-ciepłownicze i zyskujemy stabilnego odbiorcę naszego podstawowego produktu – uzasadniał.

- Apelowałbym do przedsiębiorstw infrastrukturalnych, by starały się uodparniać na zmiany koniunkturalne – dodał Dudziński.

- Nie ma uniwersalnego panaceum dla firm w momencie kryzysu – stwierdził Jarosław Bauc, prezes Polkomtela. – Spowolnienie w gospodarce przekłada się w realny sposób na wyniki firm. Mówiąc w dużym uproszczeniu wzrost gospodarczy niższy o 2 pkt proc. to zyski firm niższe o 5 mld zł.

Zdaniem Bauca, kryzys będzie obejmował coraz to nowe ogniwa gospodarki. – Dziś konsekwencje są jeszcze nieprzewidywalne. Ale firmy muszą się przygotować do nowej sytuacji.

- Powinniśmy unikać słowa kryzys. Do tego nam daleko. Nikt przecież nie przewiduje, że polska gospodarka będzie się kurczyć. Mówimy tylko o potencjalnym spowolnieniu tempa wzrostu gospodarczego – stwierdził Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku.

Mówił też o sposobie, w jaki jego instytucja przygotowała się na gorszą koniunkturę. – Podnieśliśmy nasze kapitały o 2 mld zł wzmacniając bilans i możliwości kredytowania gospodarki – wyjaśnił. Dodał, że bank zwiększa liczbę placówek dla klientów korporacyjnych poszerzając zasięg działania.

Złej koniunktury nie obawia się też Tomasz Suchański, dyr. generalny sieci Biedronka: – Polska rozwija się inaczej niż sąsiedzi. Ponad 4 proc. wzrostu PKB pokazuje, że nie ma kryzysu.W tym roku wydamy 1,5 mld zł na inwestycje, w przyszłym roku 2 mld zł.

Firmy telekomunikacyjne są w specyficznej sytuacji. – Nawet jak jest kryzys, to każdy lubi chociaż przez telefon ponarzekać – tak o braku spadku popytu w branży nawet w czasie gorszej koniunktury mówił Jacek Niewęgłowski, dyr. ds. strategii, w firmie Play. – Mamy szczęście, że działamy w branży, którą wahania koniunktury dotykają w niewielkim stopniu.

akie strategie powinny obierać firmy w czasie i po obecnym kryzysie gospodarczym – o tym dyskutowali szefowie dużych przedsiębiorstw w trakcie panelu zorganizowanego przez firmę doradczą Roland Berger.

Radosław Dudziński, wiceprezes ds. strategii PGNiG, mówił o niedawnym przejęciu od szwedzkiego Vattenfalla aktywów ciepłowniczych za blisko 3 mld zł. – Przejęliśmy zrestrukturyzowaną firmę, która da nam 20 proc. naszego wyniku netto. Możemy zbudować dwa duże bloki gazowo-ciepłownicze i zyskujemy stabilnego odbiorcę naszego podstawowego produktu – uzasadniał.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni