Reklama

Jak firmy walczą z kryzysem

Jakie strategie powinny obierać firmy w czasie i po obecnym kryzysie gospodarczym – o tym dyskutowali szefowie dużych przedsiębiorstw w trakcie panelu zorganizowanego przez firmę doradczą Roland Berger

Publikacja: 08.09.2011 18:17

akie strategie powinny obierać firmy w czasie i po obecnym kryzysie gospodarczym – o tym dyskutowali szefowie dużych przedsiębiorstw w trakcie panelu zorganizowanego przez firmę doradczą Roland Berger.

Radosław Dudziński, wiceprezes ds. strategii PGNiG, mówił o niedawnym przejęciu od szwedzkiego Vattenfalla aktywów ciepłowniczych za blisko 3 mld zł. – Przejęliśmy zrestrukturyzowaną firmę, która da nam 20 proc. naszego wyniku netto. Możemy zbudować dwa duże bloki gazowo-ciepłownicze i zyskujemy stabilnego odbiorcę naszego podstawowego produktu – uzasadniał.

- Apelowałbym do przedsiębiorstw infrastrukturalnych, by starały się uodparniać na zmiany koniunkturalne – dodał Dudziński.

- Nie ma uniwersalnego panaceum dla firm w momencie kryzysu – stwierdził Jarosław Bauc, prezes Polkomtela. – Spowolnienie w gospodarce przekłada się w realny sposób na wyniki firm. Mówiąc w dużym uproszczeniu wzrost gospodarczy niższy o 2 pkt proc. to zyski firm niższe o 5 mld zł.

Zdaniem Bauca, kryzys będzie obejmował coraz to nowe ogniwa gospodarki. – Dziś konsekwencje są jeszcze nieprzewidywalne. Ale firmy muszą się przygotować do nowej sytuacji.

Reklama
Reklama

- Powinniśmy unikać słowa kryzys. Do tego nam daleko. Nikt przecież nie przewiduje, że polska gospodarka będzie się kurczyć. Mówimy tylko o potencjalnym spowolnieniu tempa wzrostu gospodarczego – stwierdził Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku.

Mówił też o sposobie, w jaki jego instytucja przygotowała się na gorszą koniunkturę. – Podnieśliśmy nasze kapitały o 2 mld zł wzmacniając bilans i możliwości kredytowania gospodarki – wyjaśnił. Dodał, że bank zwiększa liczbę placówek dla klientów korporacyjnych poszerzając zasięg działania.

Złej koniunktury nie obawia się też Tomasz Suchański, dyr. generalny sieci Biedronka: – Polska rozwija się inaczej niż sąsiedzi. Ponad 4 proc. wzrostu PKB pokazuje, że nie ma kryzysu.W tym roku wydamy 1,5 mld zł na inwestycje, w przyszłym roku 2 mld zł.

Firmy telekomunikacyjne są w specyficznej sytuacji. – Nawet jak jest kryzys, to każdy lubi chociaż przez telefon ponarzekać – tak o braku spadku popytu w branży nawet w czasie gorszej koniunktury mówił Jacek Niewęgłowski, dyr. ds. strategii, w firmie Play. – Mamy szczęście, że działamy w branży, którą wahania koniunktury dotykają w niewielkim stopniu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama