W październiku 2011 roku do krupnika produkowanego przez polsko-francuską grupę alkoholową Belvedere należało 12,6 proc. udziałów w polskim rynku wódki – wynika z ostatniego raportu firmy badawczej Nielsen, do którego dotarła „Rz". Było to o niemal 1 pkt proc. więcej niż udział czystej de luxe, dotychczas najpopularniejszej w naszym kraju. Przed rokiem ta należąca do firmy Stock Polska marka miała 15,6 proc. rynku, a jej sprzedaż liczona w litrach była o niemal 30 proc. wyższa. Krupnik, który zadebiutował w sklepach wiosną 2010 r., miał w październiku 2010 r. 6,7-proc. udział.
Sukces Krupnika potwierdza jego wynik w tegorocznym rankingu Najcenniejszych Polskich Marek „Rz" – wartość brandu wzrosła niemal 10-krotnie, z 16,5 do prawie 160 mln zł, co dało mu awans z 323 na 75 miejsce.
Apetyt na więcej
W Belvedere, trzecim producencie wódki w Polsce, są przekonani, że to nie koniec ekspansji ich marki.
– Krupnik jest w stanie w dalszym ciągu zwiększać udziały – mówi „Rz" Krzysztof Tryliński, prezes i współwłaściciel Belvedere. – W jego zasięgu jest 15 – 16 proc. polskiego rynku wódki. Powinien osiągnąć ten poziom w ciągu dwóch – trzech miesięcy – dodaje.
Zdaniem prezesa Belvedere zmiana na pozycji lidera była kwestią czasu. – W przeciwieństwie do naszego rywala nie inwestowaliśmy dziesiątków milionów złotych w wypromowanie naszej marki i stopniowo budowaliśmy pozycję rynkową krupnika. Udziały czystej de luxe przestały rosnąć wówczas, gdy Stock Polska zaprzestał kosztownej walki o półkę sklepową – mówi Tryliński.