Reklama

Duże „przemeblowanie" w kierownictwie EADS i Airbusa

Tom Enders zastąpi Louis Gallois jako szef EADS, w radzie dyrektorów znalazł się Jean-Claude Trichet — w ramach dużych zmian kadrowych

Publikacja: 27.01.2012 00:07

Rada dyrektorów europejskiego giganta wojskowo-transportowego EADS obradująca w Amsterdamie dokonała gruntownych zmian kadrowych w kierownictwie EADS i Airbusa.

Obecny prezes firmy w Tuluzie, Tom Enders awansuje na stanowisko prezesa EADS zwalnianego z końcem kadencji 31 maja przez Louisa Gallois. Ten ostatni kierował firmą od 2007 r.

Były prezes Europejskiego Banku Centralnego, Jean-Claude Trichet został członkiem rady dyrektorów EADS, bez uprawnień wykonawczych.

Arnaud Lagardere, syn Jean-Luca, założyciela firmy o tej samej nazwie, będącej historycznym akcjonariuszem EADS, zajmie zgodnie z planem od 1 czerwca fotel przewodniczącego rady dyrektorów EADS, zwolniony przez Bodo Übbera. Niemiec kierował radą od kwietnia 2009, wcześniej był w kierownictwie Daimlera.

Dyrektor generalny Airbusa, Fabrice Brégier zostanie prezesem, a dyrektor finansowy Harald Wilhelm obejmie takie samo stanowisko w firmie matce Airbusa, bo dotychczasowy dyrektor Hans Peter Ring postanowił odejść z EADS.

Reklama
Reklama

Günter Butschek, który przyszedł do Airbusa w marcu 2011 r. z Daimlera, zostanie dyrektorem generalnym producenta samolotów. Podobnie szef kadr Airbusa, Thierry Baril będzie odpowiadać też za sprawy kadrowe w EADS.

EADS ważny dla stosunków niemiecko-francuskich

Nominacja J. -C. Tricheta potwierdza polityczny i strategiczny charakter tej grupy, istotnej dla stosunków niemiecko-francuskich. Może też wywołać ożywione dyskusje, bo EADS kwestionował regularnie w ostatnich latach silne euro będące wynikiem polityki superbanku z Frankfurtu.

EADS utworzono w 2000 r. z aktywów francuskich (Aérospatiale), niemieckich (DASA) i hiszpańskich (CASA), aby Europa mogła konkurować z koncernami z USA. Podwójna struktura kierownictwa wywoływała napięcia w stosunkach dwustronnych, i walki wewnętrzne po stronie francuskiej.

Angela Merkel i Nicolas Sarkozy postanowili w 2007 r. skończyć z dwugłowym kierownictwem. Uznając specyficzny charakter aktywów EADS, złożonych m.in. z francuskiej broni jądrowej i niemieckich systemów obrony, postanowili utrzymać system rotacji na 4 głównych stanowiskach między Niemcami i Francuzami.

Konglomerat Daimlera ma teraz 22,5 proc. udziałów, ale postanowił sprzedać 7,5 proc. niemieckiemu skarbowi państwa, Francja 15 proc. i grupa Lagardere 7,5 proc.

Komandos szefem

Nowy prezes EADS jest byłym oficerem wojsk powietrzno-desantowych. W 2005 r. został współprezesem EADS wraz z Francuzem Noelem Forgeardem. Francuz nie dotrwał do końca kadencji, bo uwikłał; się w handel na giełdzie swymi akcjami, zarzucono mu insider trading i zwolniono.

Reklama
Reklama

Tom Enders zgodził się przejąć w sierniu 20078 r. stery w Airbusie, gdy Berlin i Paryż postanowiły zlikwidować podwójne kierownictwo. Dla Niemca był to najgorszy okres: w ciągu 2 lat Airbus miał 4 prezesów (Noel Forgeard, Gustav Humbert, Christian Streiff, Louis Gallois), trwały też intrygi między Francuzami, kłótnie Niemców z Francuzami i wzajemne zrzucanie na siebie odpowiedzialności za opóźnienie programu A380.

Enders położył temu wszystkiemu kres nie zawsze postępując dyplomatycznie. To on był inicjatorem produkcji nowej wersji samolotu A320neo, oszczędniejszego w eksploatacji, który okazał się przebojem rynkowym.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama