Firmy adoptują innowacje, a nie je wymyślają

Zakup nowoczesnego sprzętu - to najczęstsza inwestycja polskich przedsiębiorstw. Nasze firmy wciąż są wtórnymi innowatorami

Publikacja: 21.02.2012 16:05

Firmy adoptują innowacje, a nie je wymyślają

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Ponad 34,5 mld zł wydały na innowacje firmy, zatrudniające powyżej dziesięciu osób. Dwie trzecie tej kwoty po nakłady firm przemysłowych, a ponad 10,7 mld zł to wydatki firm usługowych. Przeciętnie firma przemysłowa wydała na innowacje 5,7 mln zł, a na usługowa nieco mniej, bo 5 mln. zł - wynika z najnowszych danych GUS podsumowujących 2010 rok.

Wynika z nich, że w latach 2008 – 2010 innowacje  zrealizowała co szósta firma przemysłowa i co ósma usługowa.

Inwestują przede wszystkim firmy prywatne. Ponad połowa ich wydatków to pieniądze przeznaczone na zakup nowych maszyn i urządzeń. W drugiej kolejności przedsiębiorstwa decydują się na inwestycje budowlane, a dopiero w trzeciej na finansowanie badań naukowych związanych z innowacjami.

- Jesteśmy wciąż wtórnymi innowatorami. Nie tworzymy innowacji, tylko je adoptujemy – tak Tomasz Kaczor, główny ekonomista BGK komentuje analizę struktury wydatków firm.

Zwraca uwagę, że zakupy myśli innowacyjnej innych wynoszą w Polsce ponad 60 proc. wydatków, w Niemczech ok. 37 proc, a w Norwegii – ok. 10 proc. pieniędzy jakie firmy wydają na innowacje. Ale też dodaje, że na obecnym rozwoju gospodarczym w takim działaniu rodzimych firm nie ma nic dziwnego.

- Kupno innowacji, a nie ich tworzenie, jest tańsze. Dodatkowo firmy będące własnością kapitału zagranicznego zwykle „pierwotną" działalność innowacyjną, o najwyższej wartości dodanej lokują w kraju spółki matki (nawet jeżeli kilka spektakularnych centrów innowacji dużych firm u nas powstaje) – u córek jej po prostu nie potrzeba – dodaje ekonomista.

Branżowym liderem innowacji są firmy telekomunikacyjne (szczególnie IT). Wydały 4,9 mld zł w 2010 roku na innowacje.  3,8 mld zł wydały firmy zajmujące się wytwarzaniem przetwarzaniem koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, 2,6 mld zł branża samochodowa. Firmy zajmujące się działalnością finansowa na innowacje przeznaczyły 2 mld zł.

Dostawcy wody wydali na inwestycje innowacyjne 1,6 mld zł i po 1,3 producenci wyrobów chemicznych oraz wyrobów z gumy. Ekonomiści zwracają  uwagę, że część naszych firm musi spełnić w najbliższym czasie normy ochrony środowiska i to wymusza na nich unowocześnienie produkcji.

- Polscy przedsiębiorcy nie ceniąc innowacji  jako źródła siły własnej konkurencyjnej, lokują się w tej części łańcucha tworzenia wartości dodanej, która nie wiąże się z wysokimi marżami. Póki to się nie zmieni nie będzie polskiego Apple'a, Simensa czy Nokii. – ocenia Maciej Bukowski, szef Instytutu Badań.

Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek, ekonomistka PKPP Lewiatan dodaje: - Jesteśmy ciągle krajem rozwijającym się, który nie ma wystarczających zasobów kapitałowych na podejmowanie ryzyka finansowego związanego z innowacjami – uważa Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan. Przypomina, że bariera finansowa nie jest jedyną, z jaką borykają się firmy: - Wciąż problemem jest efektywna współpraca biznesu z nauką. Dla firm ważne jest by rozwiązanie pojawiło się w miarę w krótkiej perspektywie. Dla uczelni czas nie jest tak ważny jak dla biznesu. – to zdaniem ekonomistki powoduje, że przedsiębiorstwa wola zakładać własne ośrodki badawczo – rozwojowe niż współpracować z uczelniami i ośrodkami naukowymi.

Z danych GUS wynika również, że innowacje są wciąż realizowane za pieniądze własne firm. Z ponad 23,7 nakładów firm przemysłowych prawie 18 mld zł to pieniądze własne, 2 mld to kredyty, z niespełna 1,6 mld zł pieniądze z UE. Podobne proporcje istnieją w działaniach innowacyjnych firm usługowych, gdzie na ponad 10,7 mld zł własne środki to 9,2 mld zł, a kredyty 1,1 mld zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca