Ponad 34,5 mld zł wydały na innowacje firmy, zatrudniające powyżej dziesięciu osób. Dwie trzecie tej kwoty po nakłady firm przemysłowych, a ponad 10,7 mld zł to wydatki firm usługowych. Przeciętnie firma przemysłowa wydała na innowacje 5,7 mln zł, a na usługowa nieco mniej, bo 5 mln. zł - wynika z najnowszych danych GUS podsumowujących 2010 rok.
Wynika z nich, że w latach 2008 – 2010 innowacje zrealizowała co szósta firma przemysłowa i co ósma usługowa.
Inwestują przede wszystkim firmy prywatne. Ponad połowa ich wydatków to pieniądze przeznaczone na zakup nowych maszyn i urządzeń. W drugiej kolejności przedsiębiorstwa decydują się na inwestycje budowlane, a dopiero w trzeciej na finansowanie badań naukowych związanych z innowacjami.
- Jesteśmy wciąż wtórnymi innowatorami. Nie tworzymy innowacji, tylko je adoptujemy – tak Tomasz Kaczor, główny ekonomista BGK komentuje analizę struktury wydatków firm.
Zwraca uwagę, że zakupy myśli innowacyjnej innych wynoszą w Polsce ponad 60 proc. wydatków, w Niemczech ok. 37 proc, a w Norwegii – ok. 10 proc. pieniędzy jakie firmy wydają na innowacje. Ale też dodaje, że na obecnym rozwoju gospodarczym w takim działaniu rodzimych firm nie ma nic dziwnego.