Reklama

Firmy adoptują innowacje, a nie je wymyślają

Zakup nowoczesnego sprzętu - to najczęstsza inwestycja polskich przedsiębiorstw. Nasze firmy wciąż są wtórnymi innowatorami

Publikacja: 21.02.2012 16:05

Firmy adoptują innowacje, a nie je wymyślają

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Ponad 34,5 mld zł wydały na innowacje firmy, zatrudniające powyżej dziesięciu osób. Dwie trzecie tej kwoty po nakłady firm przemysłowych, a ponad 10,7 mld zł to wydatki firm usługowych. Przeciętnie firma przemysłowa wydała na innowacje 5,7 mln zł, a na usługowa nieco mniej, bo 5 mln. zł - wynika z najnowszych danych GUS podsumowujących 2010 rok.

Wynika z nich, że w latach 2008 – 2010 innowacje  zrealizowała co szósta firma przemysłowa i co ósma usługowa.

Inwestują przede wszystkim firmy prywatne. Ponad połowa ich wydatków to pieniądze przeznaczone na zakup nowych maszyn i urządzeń. W drugiej kolejności przedsiębiorstwa decydują się na inwestycje budowlane, a dopiero w trzeciej na finansowanie badań naukowych związanych z innowacjami.

- Jesteśmy wciąż wtórnymi innowatorami. Nie tworzymy innowacji, tylko je adoptujemy – tak Tomasz Kaczor, główny ekonomista BGK komentuje analizę struktury wydatków firm.

Zwraca uwagę, że zakupy myśli innowacyjnej innych wynoszą w Polsce ponad 60 proc. wydatków, w Niemczech ok. 37 proc, a w Norwegii – ok. 10 proc. pieniędzy jakie firmy wydają na innowacje. Ale też dodaje, że na obecnym rozwoju gospodarczym w takim działaniu rodzimych firm nie ma nic dziwnego.

Reklama
Reklama

- Kupno innowacji, a nie ich tworzenie, jest tańsze. Dodatkowo firmy będące własnością kapitału zagranicznego zwykle „pierwotną" działalność innowacyjną, o najwyższej wartości dodanej lokują w kraju spółki matki (nawet jeżeli kilka spektakularnych centrów innowacji dużych firm u nas powstaje) – u córek jej po prostu nie potrzeba – dodaje ekonomista.

Branżowym liderem innowacji są firmy telekomunikacyjne (szczególnie IT). Wydały 4,9 mld zł w 2010 roku na innowacje.  3,8 mld zł wydały firmy zajmujące się wytwarzaniem przetwarzaniem koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, 2,6 mld zł branża samochodowa. Firmy zajmujące się działalnością finansowa na innowacje przeznaczyły 2 mld zł.

Dostawcy wody wydali na inwestycje innowacyjne 1,6 mld zł i po 1,3 producenci wyrobów chemicznych oraz wyrobów z gumy. Ekonomiści zwracają  uwagę, że część naszych firm musi spełnić w najbliższym czasie normy ochrony środowiska i to wymusza na nich unowocześnienie produkcji.

- Polscy przedsiębiorcy nie ceniąc innowacji  jako źródła siły własnej konkurencyjnej, lokują się w tej części łańcucha tworzenia wartości dodanej, która nie wiąże się z wysokimi marżami. Póki to się nie zmieni nie będzie polskiego Apple'a, Simensa czy Nokii. – ocenia Maciej Bukowski, szef Instytutu Badań.

Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek, ekonomistka PKPP Lewiatan dodaje: - Jesteśmy ciągle krajem rozwijającym się, który nie ma wystarczających zasobów kapitałowych na podejmowanie ryzyka finansowego związanego z innowacjami – uważa Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan. Przypomina, że bariera finansowa nie jest jedyną, z jaką borykają się firmy: - Wciąż problemem jest efektywna współpraca biznesu z nauką. Dla firm ważne jest by rozwiązanie pojawiło się w miarę w krótkiej perspektywie. Dla uczelni czas nie jest tak ważny jak dla biznesu. – to zdaniem ekonomistki powoduje, że przedsiębiorstwa wola zakładać własne ośrodki badawczo – rozwojowe niż współpracować z uczelniami i ośrodkami naukowymi.

Z danych GUS wynika również, że innowacje są wciąż realizowane za pieniądze własne firm. Z ponad 23,7 nakładów firm przemysłowych prawie 18 mld zł to pieniądze własne, 2 mld to kredyty, z niespełna 1,6 mld zł pieniądze z UE. Podobne proporcje istnieją w działaniach innowacyjnych firm usługowych, gdzie na ponad 10,7 mld zł własne środki to 9,2 mld zł, a kredyty 1,1 mld zł.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama