– Choć w całym 2011 roku liderem polskiego rynku była Nokia, to w czwartym kwartale Samsung sprzedał o kilkanaście tysięcy sztuk smartfonów więcej niż Finowie – twierdzi Marek Kujda, analityk IDC odpowiedzialny za badania rynku telefonów komórkowych w Polsce.
Android dla każdego
Dodaje, że Nokia zachowała w Polsce pozycję lidera całego rynku telefonów komórkowych. Jej spadek w sektorze smartfonów to efekt rezygnacji z długo rozwijanego przez tę firmę, choć mało innowacyjnego, systemu Symbian. To mogło zniechęcić klientów do inwestowania w schyłkową platformę, podczas gdy smartfony z Windows Phone, który ma być docelowym systemem nowych urządzeń Nokii, pojawiły się w Polsce dopiero w lutym tego roku. – Za to Samsung wprowadził kilka dobrze przyjętych przez rynek urządzeń – od tanich smartfonów za kilkaset złotych do flagowych modeli z systemem Android, które w drugim półroczu sprzedawały się w Polsce lepiej niż nawet iPhone – twierdzi Kujda.
Według Wojciecha Wasilewskiego, dyrektora sprzedaży i marketingu Samsunga w Polsce, koreańska firma sprzedała w naszym kraju w ubiegłym roku ok. 3,5 mln telefonów komórkowych, spośród których 1,5 mln było smartfonami. Ogółem sprzedano w Polsce około 3,4 mln smartfonów.
– Polska była jednym z niewielu krajów europejskich, w których Nokia tak długo zajmowała pierwsze miejsce w branży smartfonów – powiedział „Rz" Wojciech Wasilewski. – W naszym portfolio mamy 15 modeli smartfonów z każdej półki cenowej, dzięki czemu możemy sprzedawać wiele z tych urządzeń w cenach zarezerwowanych do tej pory dla niższych modeli telefonów.
Stary, więc tani
Tak liberalną politykę cenową umożliwia Samsungowi wykorzystanie systemu operacyjnego Android, platformy udostępnianej przez firmę Google producentom telefonów w ramach bezpłatnych licencji. Im starsza wersja tego systemu działa na danym urządzeniu, tym jest ono tańsze. Skutkuje to również mniejszą wygodą dla użytkownika, bo liczące sobie ponad dwa lata wersje Androida działają zdecydowanie gorzej niż te najnowsze. Jednak dzięki niższym cenom system operacyjny Google'a opanował ponad 50 proc. globalnego rynku smartfonów.