Polacy nie korzystają z Internetu przez smartfony

Polakom smartfony służą głównie do rozmów telefonicznych. Z Internetu za ich pośrednictwem korzysta garstka osób

Publikacja: 23.02.2012 15:14

Polacy nie korzystają z Internetu przez smartfony

Foto: Bloomberg

Polacy kupili w ubiegłym roku 3,4 mln smartfonów, a liczba wszystkich tych urządzeń na naszym rynku zbliża się do 6 mln. Jednak mało kto chce korzystać z ich podstawowej funkcji, jaką jest dostęp do Internetu.

- Mobilny Internet wciąż jest w naszym kraju usługą marginalną – mówi „Rz" Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay obsługującej płatności mobilne. - Mimo, że w Polsce sprzedaje się coraz więcej smartfonów, to ich właściciele nie używają ich do surfowania w sieci. To efekt m.in. zbyt wysokich opłat za mobilny Internet oraz niewiedzy użytkowników na temat tego, jak posługiwać się tego typu urządzeniami.

- Szacuję, że smartfony odpowiadają za około 40 proc. ruchu w sieci transmisji danych. Ten rok przyniesie ich dalszą popularyzację i spadek cen – ocenia Miroslav Rakowski, prezes PTC.

Taki jest udział smartfonów w Internecie mobilnym, a jak to wygląda na tle całego ruchu w sieci? Opublikowany w styczniu raport Gemiusa ocenia udział otwieranych za pomocą smartfonów witryn internetowych w ogólnym ruchu sieciowym na zaledwie 1,65 proc. Jak twierdzi Robert Hałacz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Gemius Polska, odsetek ten urósł w ciągu minionych sześciu miesięcy zaledwie o 0,5 proc.

Należy pamiętać, że liczba ta dotyczy tylko odsłon stron WWW, a użytkownicy smartfonów korzystają z sieci również za pomocą aplikacji mobilnych. Mimo to surfowanie jest jednym z podstawowych zastosowań tych urządzeń.

Co ciekawe, największy udział w przeglądaniu Internetu mają niezbyt popularne w Polsce urządzenia firmy Apple – za 9 proc. ruchu w sieci mobilnej odpowiadają iPhone'y (mające ok. 1 proc. rynku smartfonów), a za 21 proc. – iPady. Na dalszych miejscach znalazły się smartfony Samsunga, Nokii i Sony Ericssona.

O tym, że Polacy stronią od surfowania przez komórki, mówią badania przeprowadzone wśród internautów przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w październiku 2011 roku.

- Zdziwiło mnie podejście badanej grupy osób do smartfonów, które służą przede wszystkim jako zwykłe komórki, bez dostępu do Internetu. Pełnię ich funkcjonalności wykorzystuje zaledwie 9-17 proc. ankietowanych – powiedział „Rz" Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Interactive Intelligence, na zlecenie której wykonany był sondaż. - Ludzi wciąż odstraszają od smartfonów wysokie koszty transmisji danych.

- Operatorzy, zamiast pasywnie promować mobilny Internet, powinni pomyśleć raczej o edukacji użytkowników i przełamywaniu barier wynikających ze strachu o wysokie rachunki telefoniczne – dodaje Kułakowski.

Polacy kupili w ubiegłym roku 3,4 mln smartfonów, a liczba wszystkich tych urządzeń na naszym rynku zbliża się do 6 mln. Jednak mało kto chce korzystać z ich podstawowej funkcji, jaką jest dostęp do Internetu.

- Mobilny Internet wciąż jest w naszym kraju usługą marginalną – mówi „Rz" Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay obsługującej płatności mobilne. - Mimo, że w Polsce sprzedaje się coraz więcej smartfonów, to ich właściciele nie używają ich do surfowania w sieci. To efekt m.in. zbyt wysokich opłat za mobilny Internet oraz niewiedzy użytkowników na temat tego, jak posługiwać się tego typu urządzeniami.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?