Polacy nie korzystają z Internetu przez smartfony

Polakom smartfony służą głównie do rozmów telefonicznych. Z Internetu za ich pośrednictwem korzysta garstka osób

Publikacja: 23.02.2012 15:14

Polacy nie korzystają z Internetu przez smartfony

Foto: Bloomberg

Polacy kupili w ubiegłym roku 3,4 mln smartfonów, a liczba wszystkich tych urządzeń na naszym rynku zbliża się do 6 mln. Jednak mało kto chce korzystać z ich podstawowej funkcji, jaką jest dostęp do Internetu.

- Mobilny Internet wciąż jest w naszym kraju usługą marginalną – mówi „Rz" Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay obsługującej płatności mobilne. - Mimo, że w Polsce sprzedaje się coraz więcej smartfonów, to ich właściciele nie używają ich do surfowania w sieci. To efekt m.in. zbyt wysokich opłat za mobilny Internet oraz niewiedzy użytkowników na temat tego, jak posługiwać się tego typu urządzeniami.

- Szacuję, że smartfony odpowiadają za około 40 proc. ruchu w sieci transmisji danych. Ten rok przyniesie ich dalszą popularyzację i spadek cen – ocenia Miroslav Rakowski, prezes PTC.

Taki jest udział smartfonów w Internecie mobilnym, a jak to wygląda na tle całego ruchu w sieci? Opublikowany w styczniu raport Gemiusa ocenia udział otwieranych za pomocą smartfonów witryn internetowych w ogólnym ruchu sieciowym na zaledwie 1,65 proc. Jak twierdzi Robert Hałacz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Gemius Polska, odsetek ten urósł w ciągu minionych sześciu miesięcy zaledwie o 0,5 proc.

Należy pamiętać, że liczba ta dotyczy tylko odsłon stron WWW, a użytkownicy smartfonów korzystają z sieci również za pomocą aplikacji mobilnych. Mimo to surfowanie jest jednym z podstawowych zastosowań tych urządzeń.

Co ciekawe, największy udział w przeglądaniu Internetu mają niezbyt popularne w Polsce urządzenia firmy Apple – za 9 proc. ruchu w sieci mobilnej odpowiadają iPhone'y (mające ok. 1 proc. rynku smartfonów), a za 21 proc. – iPady. Na dalszych miejscach znalazły się smartfony Samsunga, Nokii i Sony Ericssona.

O tym, że Polacy stronią od surfowania przez komórki, mówią badania przeprowadzone wśród internautów przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w październiku 2011 roku.

- Zdziwiło mnie podejście badanej grupy osób do smartfonów, które służą przede wszystkim jako zwykłe komórki, bez dostępu do Internetu. Pełnię ich funkcjonalności wykorzystuje zaledwie 9-17 proc. ankietowanych – powiedział „Rz" Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Interactive Intelligence, na zlecenie której wykonany był sondaż. - Ludzi wciąż odstraszają od smartfonów wysokie koszty transmisji danych.

- Operatorzy, zamiast pasywnie promować mobilny Internet, powinni pomyśleć raczej o edukacji użytkowników i przełamywaniu barier wynikających ze strachu o wysokie rachunki telefoniczne – dodaje Kułakowski.

Polacy kupili w ubiegłym roku 3,4 mln smartfonów, a liczba wszystkich tych urządzeń na naszym rynku zbliża się do 6 mln. Jednak mało kto chce korzystać z ich podstawowej funkcji, jaką jest dostęp do Internetu.

- Mobilny Internet wciąż jest w naszym kraju usługą marginalną – mówi „Rz" Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay obsługującej płatności mobilne. - Mimo, że w Polsce sprzedaje się coraz więcej smartfonów, to ich właściciele nie używają ich do surfowania w sieci. To efekt m.in. zbyt wysokich opłat za mobilny Internet oraz niewiedzy użytkowników na temat tego, jak posługiwać się tego typu urządzeniami.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni