Mało skończonych inwestycji przed Euro 2012

Na Euro wybudujemy ledwie 40 proc. planowanych dróg i zmodernizujemy jedną linię kolejową

Aktualizacja: 24.03.2012 12:04 Publikacja: 24.03.2012 00:41

Z infrastruktury transportowej najlepiej przygotowane do Euro 2012 są lotniska

Z infrastruktury transportowej najlepiej przygotowane do Euro 2012 są lotniska

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Na trzy miesiące przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej zaledwie 64 proc. inwestycji, których realizacja miała związek z zawodami, jest zakończonych lub przebiega zgodnie z planem – wynika z danych spółki PL.2012, nadzorującej przygotowania do mistrzostw. Wartość projektów, które miały być gotowe na Euro 2012, sięga 94,1 mld zł. Już wiadomo, że spóźnią się inwestycje warte 13 mld zł.

– Z infrastruktury transportowej najlepiej przygotowane do Euro 2012 są lotniska. Inwestycje, które zrealizowały, wystarczą na obsłużenie ruchu, który jest prognozowany na rok 2020 – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Inwestycje drogowe zostaną zrealizowane w 40 proc. Żadne z miast gospodarzy nie będzie mieć ze sobą bezpośredniego, nowego połączenia zarówno drogowego, jak i kolejowego – dodaje Piechociński.

Lotniska gotowe

Cztery główne z punktu widzenia obsługi kibiców podczas Euro 2012 lotniska, czyli Gdańsk, Wrocław, Poznań i Warszawa, wydały na swoje inwestycje ponad 2,4 mld zł.

Nowy terminal w gdańskim porcie lotniczym zostanie otwarty na początku kwietnia. – Dla potrzeb lotnictwa biznesowego przystosowujemy hangar, tak by mógł pełnić funkcje terminalu. Jesteśmy gotowi na Euro 2012 – mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Budowa terminalu we Wrocławiu i płyty postojowej zakończyła się w marcu. W Poznaniu budowa drogi kołowania i równoległej drogi startowej ma  się zakończyć w II kwartale tego roku, podobnie jak rozbudowa płyty postojowej czy terminalu przylotowego. Prace związane z rozbudową terminalu odlotów mają się zakończyć w roku 2013. Władze warszawskiego lotniska zakończyły budowę Terminalu 2, jego integracja z Terminalem 1 została przełożona na okres po zakończeniu rozgrywek.

Drogi dziurawe

Żadna z dróg, które miały powstać przed mistrzostwami, nie będzie gotowa na czas. Jak przyznał minister transportu Sławomir Nowak, nie jest najlepiej z przygotowaniami infrastruktury na Euro 2012. Autostrady A4 od Krakowa do wschodniej granicy i A1 z Torunia do Strykowa nie będą nawet przejezdne. Pod coraz większym znakiem zapytania jest także udostępnienie podróżnym autostrady A2 z Łodzi do Warszawy.

Nowak przyznał, że nie zakończą się również prace na południowym odcinku autostrady A1 z Sośnicy do Pyrzowic. Odcinek z Pyrzowic do Piekar Śląskich buduje Budimex. – Zakończę tę inwestycję na Euro w pełnym standardzie – zapowiada prezes Dariusz Blocher. Ale fragment tej trasy z Piekar Śląskich do Maciejowa, budowany przez Dragados, jest opóźniony i może nie być udostępniony przed mistrzostwami. Podobnie jest z drogami ekspresowymi – szanse na ukończenie realizowanych odcinków o czasie są minimalne.

Kolej opóźniona

Jak podaje Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych, na Euro miało być zmodernizowanych 1041 km torów. Wciąż trwają prace na 255,7 km linii.

Na czas mistrzostw kolejarze mają przerwać remonty, tak by pociągi mogły kursować szybciej. Ale nie uda się zakończyć prac na trasie z Warszawy do Gdańska, z Poznania do Wrocławia czy z Krakowa do Medyki. Jak jednak zapewniają PKP PLK, przed mistrzostwami zakończą się obecnie prowadzone prace na trasie z Poznania do Tczewa w kierunku Gdańska.

Plany z 2008 roku były ambitne

Na początku 2008 roku polski rząd ogłosił, że do 2012 roku na mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Polsce przybędzie 900 km autostrad i 2,1 tys. km dróg ekspresowych. Plan przewidywał realizację inwestycji wartych 121 mld zł. Już pół roku później – jesienią 2008 roku – projekt został przez rząd zweryfikowany po raz pierwszy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyznała, że w 2012 roku będą jeszcze trwały prace na kilkuset kilometrach tras ekspresowych. A na początku 2009 roku okazało się, że nie powstanie w sumie tysiąc kilometrów z zaplanowanych tras ekspresowych.

Na trzy miesiące przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej zaledwie 64 proc. inwestycji, których realizacja miała związek z zawodami, jest zakończonych lub przebiega zgodnie z planem – wynika z danych spółki PL.2012, nadzorującej przygotowania do mistrzostw. Wartość projektów, które miały być gotowe na Euro 2012, sięga 94,1 mld zł. Już wiadomo, że spóźnią się inwestycje warte 13 mld zł.

– Z infrastruktury transportowej najlepiej przygotowane do Euro 2012 są lotniska. Inwestycje, które zrealizowały, wystarczą na obsłużenie ruchu, który jest prognozowany na rok 2020 – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Inwestycje drogowe zostaną zrealizowane w 40 proc. Żadne z miast gospodarzy nie będzie mieć ze sobą bezpośredniego, nowego połączenia zarówno drogowego, jak i kolejowego – dodaje Piechociński.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca