Audytel: rynek telekomunikacji i płatnej telewizji urośnie o 4,9 proc.

48,9 mld zł, o 4,9 proc. więcej niż w 2011 r., wyniesie wartość rynku telewizyjno-telekomunikacyjnego w Polsce z 2012 r. – szacuje w najnowszym raporcie firma doradcza Audytel, która obejmuje analizą także płatną telewizję, mocno związaną już z usługami telefonii i dostępu do Internetu

Publikacja: 17.04.2012 15:20

W ub.r. – wg doradczej firmy  – tak rozumiany rynek telekomunikacyjny osiągnął wartość 46,6 mld zł.

Zdaniem Audytela, w 2012 r. przychody sieci kablowych i platform satelitarnych po raz pierwszy zrównają się z wpływami ze sprzedaży telekomunikacyjnych usług stacjonarnych.

- Wydaje się, że telefonia stacjonarna spada praktycznie bez dna – mówi Grzegorz Bernatek, analityk Audytela.

Nie jest to wina technologii.  - Nie sprawdził się mit, że miedziana sieć operatorom do niczego się przyda. Dzięki skracaniu pętli abonenckiej operatorzy mogą osiągnąć prędkość przesyłu 200 Mb/s. Ponadto, dzięki wykorzystaniu technologii IP, usługa może być zaoferowana taniej - mówi Bernatek.

W 2012 r. zdaniem Audytela rynek urośnie głównie dzięki klientom indywidualnym, także kibicom, który wygenerują większy ruch w sieciach transmisji danych. Firma spodziewa się, że Euro 2012 r. przyniesie operatorom kilkaset milionów złotych.

2013 r. przyniesie nowe otwarcie rynkowi sieci komórkowych, po tym, jak zmienią się stawki MTR. Audytel zakłada, że MTR-y wyrównają się i będą wynosić kilka groszy, choć nie wyklucza pojawienia się też innego sposobu rozliczeń między operatorami komórkowymi.  – Dowiemy się, kto jest najlepszy – mówi Bernatek.

Do barier rozwoju rynku w Polsce Audytel zalicza: słabą sieć dostępową i niewielką penetrację zakończeń sieci światłowodowych, opóźnienie cyfryzacji telewizji, czyli wejścia standardu DVB-T oraz barierę popytową w segmencie Internetu czy nieuwolnione częstotliwości LTE, potrzebne do rozwoju mobilnej wersji usługi.

W ub.r. – wg doradczej firmy  – tak rozumiany rynek telekomunikacyjny osiągnął wartość 46,6 mld zł.

Zdaniem Audytela, w 2012 r. przychody sieci kablowych i platform satelitarnych po raz pierwszy zrównają się z wpływami ze sprzedaży telekomunikacyjnych usług stacjonarnych.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni