Ryanair z rekordowym zyskiem

Kryzys w Europie nie odbił się negatywnie na wynikach taniego przewoźnika. Spółka odnotowała w pierwszym kwartale 2012 r. rekordowo wysoki zysk

Publikacja: 21.05.2012 13:32

Ryanair z rekordowym zyskiem

Foto: Bloomberg

W pierwszym kwartale 2012 r. Ryanair wypracował 503 mln euro zysku netto. Jest to skok o 25 proc. w zestawieniu z analogicznym okresem 2010 r. Przychody spółki wzrosły w tym samym czasie o 19 proc. i wyniosły 4,3 mld euro. Spółka poinformowała, że w analizowanym okresie przewiozła o 5 proc. więcej pasażerów, niż w roku ubiegłym. Równoległe o 16 proc. w górę skoczyły ceny za przewozy, co wystarczyło, by zrównoważyć 30 proc. wzrost cen paliwa. Dobre wyniki nie wpędziły władz linii w zbyt wielki optymizm. Ostrzegły one, że w bieżącym roku fiskalnym zyski mogą być niższe.

- Recesja, cięcia, strach o przyszłość wspólnej waluty oraz niższe ceny biletów oferowane na loty ze świeżo otwieranych baz na Węgrzech, w Polsce, Hiszpanii oraz prowincjonalnych lotniskach w Wielkiej Brytanii mogą sprawić, że trudno będzie nam utrzymać rekordowe wyniki -  informuje spółka w komunikacie.

Spółka prognozuje, że w bieżącym roku fiskalnym (kończy się w marcu 2013 r.), wypracuje od 400 do 440 mln euro zysku.

Optymizm nie opuszcza jednak prezesa Ryanaira. W swojej wypowiedzi dla BBC Michael O'Leary stwierdził, że jego spółka może skorzystać na „mrocznych" prognozach dla europejskich gospodarek.

- Ludzie nie przestaną jeździć na wakacje. Będą po prostu bardziej liczyć własne fundusze i w ten sposób przeniosą się do tańszych przewoźników – stwierdził. – U nas nie ma żadnych ukrytych opłat. Cena jest jasno przedstawiona. Pod tym względem jesteśmy najbardziej przyjazną linia lotniczą – dodał. Zapytany o opłaty pobierane przez Ryanaira za bagaż wyjaśnił, że zostały one wprowadzone, by zmienić przyzwyczajenia klientów. Tłumaczył, że latanie tylko z bagażem podręcznym jest zwyczajnie szybsze.

Ogromny zysk Ryanaira jest wyjątkiem wśród przewoźników. Zdecydowana większość europejskich linii lotniczych zamknęła ostatni rok finansowy pod kreską. Winą za ten stan obarczają wysokie ceny paliwa oraz politykę władz własnych krajów. Ich zdaniem politycy traktują branżę lotniczą jak dojną krowę, którą trzeba jak najszybciej wydoić. Jako przykład takich działań podali pomysł wprowadzenia nowych opłat od pasażerów w sytuacji, kiedy ich liczba spadła do dnia dzisiejszego o 6 proc. w porównaniu z 2007 r.

W pierwszym kwartale 2012 r. Ryanair wypracował 503 mln euro zysku netto. Jest to skok o 25 proc. w zestawieniu z analogicznym okresem 2010 r. Przychody spółki wzrosły w tym samym czasie o 19 proc. i wyniosły 4,3 mld euro. Spółka poinformowała, że w analizowanym okresie przewiozła o 5 proc. więcej pasażerów, niż w roku ubiegłym. Równoległe o 16 proc. w górę skoczyły ceny za przewozy, co wystarczyło, by zrównoważyć 30 proc. wzrost cen paliwa. Dobre wyniki nie wpędziły władz linii w zbyt wielki optymizm. Ostrzegły one, że w bieżącym roku fiskalnym zyski mogą być niższe.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca