Reklama

Będą kolejne przetargi na drogi

W tym kwartale pojawią się trzy nowe kontrakty na budowę dróg, warte ok. 0,5 mld zł

Publikacja: 03.07.2012 01:22

Będą kolejne przetargi na drogi

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Największy z planowanych przetargów, wart 200 – 300 mln zł, dotyczy dokończenia budowy fragmentu autostrady A4 i drogi S19 (tzw. północnej obwodnicy Rzeszowa) – dowiedziała się „Rz".

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić w tym kwartale również przetargi na budowę obwodnicy Bargłowa Kościelnego na drodze nr 61 i Leżajska w ciągu drogi krajowej nr 77. Są warte ok. 170 mln zł.

Rzeszowski oddział GDDKiA przygotowuje teraz niezbędne dokumenty do uruchomienia przetargu na odcinek A4 i S19. Jednak w tym trybie północna obwodnica Rzeszowa nie ma szans powstać przed połową 2013 r. Przetarg uda się rozstrzygnąć najwcześniej na jesieni tego roku. A dodatkowo, ze względu na skalę inwestycji, rząd musi się liczyć z odwołaniami przegranych od wyniku postępowania.

Dotąd ten odcinek A4 budowały firmy Radko i Punji Lloyd na podstawie umowy z kwietnia 2010 roku za 441 mln zł brutto. – Za wykonane prace zapłaciliśmy faktury w wysokości 180,6 mln zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA. Umowę rozwiązano ze względu na brak płynności finansowej, gdy prace na kontrakcie były zaawansowane w ok. 51 proc.

GDDKiA brała początkowo  pod uwagę negocjacje z wykonawcami sąsiednich odcinków, czyli Budimeksem lub Mostostalem, gdyby się okazało, że nowe postępowanie będzie prowadzone w trybie zamówienia z wolnej ręki. Trwały w tej sprawie konsultacje techniczne. – Nie udało się dojść do ustaleń, które by nas w pełni satysfakcjonowały – mówi Urszula Nelken.

Reklama
Reklama

– W pierwszym etapie rozmów chcieliśmy być podwykonawcami firmy Radko i dokończyć prace na autostradzie A4. Jednak nasze ceny okazały się wyższe od tych, na jakie wyceniła je Radko, podpisując umowę z GDDKiA – wyjaśnia Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. Jak dodaje, w kolejnym etapie spółka wyceniła dokończenie kontraktu. GDDKiA chciała, by autostrada powstała do końca roku. W takim wariancie było to realne. – Nawet gdybyśmy teraz weszli na plac budowy, zdołalibyśmy dokończyć ten kontrakt do grudnia – mówi szef Budimeksu.

Trwają też analizy sposobu wybudowania 140-km odcinka autostrady A1 z Tuszyna do Pyrzowic. – Rozważamy propozycje GDDKiA – mówi „Rz" Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu.

Dyrekcja przygotowała kilkanaście wariantów realizacji tej inwestycji – zarówno w partnerstwie publiczno-prywatnym, jak i z budżetu państwa. Jeśli wybierze tę drugą opcję, droga będzie mogła zacząć powstawać dopiero po 2014 r.

Trasy po euro

Na całą autostradę A4 poczekamy do przyszłego roku. Powodem są kwestie finansowe. Budowę niektórych odcinków opóźniły powodzie i błędy projektowe. Pod znakiem zapytania stoi też otwarcie w 2012 r. całości trasy A1 z Torunia do Strykowa. Dwa odcinki A2 Stryków – Konotopa mają być ostatecznie oddane  w październiku br.

Największy z planowanych przetargów, wart 200 – 300 mln zł, dotyczy dokończenia budowy fragmentu autostrady A4 i drogi S19 (tzw. północnej obwodnicy Rzeszowa) – dowiedziała się „Rz".

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić w tym kwartale również przetargi na budowę obwodnicy Bargłowa Kościelnego na drodze nr 61 i Leżajska w ciągu drogi krajowej nr 77. Są warte ok. 170 mln zł.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Reklama
Reklama