Arabowie obniżą polskie ceny

Emirates i Qatar Airways w jednym czasie wejdą na nasz rynek. Walka cenowa będzie ostra, skorzystają klienci

Publikacja: 17.08.2012 01:10

Na początku roku wejdzie na polski rynek linia Qatar Airways

Na początku roku wejdzie na polski rynek linia Qatar Airways

Foto: AFP

Od 6 lutego przyszłego roku zacznie latać z Dubaju do Warszawy dubajski Emirates. Dokładnie dwa miesiące wcześniej wyląduje w Warszawie pierwszy samolot katarskiego przewoźnika Qatar Airways.

O tym, że Katarczycy będą latali do Polski było wiadomo już w końcu października 2011 r. To połączenie było jednym z tematów rozmów emira Kataru z naszymi władzami. Natomiast nie było wówczas jasne, kiedy konkretnie władze w Dausze podejmą taką decyzję (Qatar Airways należy do państwa w 50 procentach).

Całkowicie zaskoczony Emirates

Dla polskich pasażerów to znakomita wiadomość, bo na polskim rynku zacznie się prawdziwa wojna cenowa, jeśli chodzi o przeloty na Bliski Wschód, ale także do Indii i Azji Południowo-Wschodniej oraz Australii. Większy potencjał ma w tym wypadku Emirates, bo zamierza latać między Dubajem a Warszawą dużym samolotem Airbusem 330, Qatar na początek planuje wstawienie Airbusa 321. Rzecznik Emirates na Europę Jonathan Hill zapytany przez „Rz", czy w sytuacji, kiedy na niemal identyczną trasę wchodzi do Warszawy wcześniej nowy przewoźnik, jego linia w jakikolwiek sposób zmieni plany bądź strategię, odmówił komentarza. Wiadomo jednak, że dubajskie linie zostały zaskoczone decyzją katarskiego konkurenta. Katarskim ogłoszeniem zaskoczone było również i warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina, które o dacie otwarcia połączenia dowiedziało się w środę zupełnie nieoficjalną drogą.

Dotychczas najwięcej pasażerów wozili z Polski w tych właśnie kierunkach rosyjski Aerofłot, niemiecka Lufthansa i turecki Turkish Airlines. Teraz wszyscy ci przewoźnicy przygotowują nowe kalkulacje cenowe warszawskich połączeń, wiadomo więc, że będzie taniej, bo Qatar Airways zazwyczaj lata nieco taniej niż Emirates.

Który przewoźnik będzie najtańszy

W przypadku Polski walka będzie się toczyła głównie o przejęcie pasażerów podróżujących do Chin (Pekin, Szanghaj), do Tajlandii (Bangkok, ale i Phuket dokąd zaczyna latać Emirates) oraz do Indii (Delhi). Gdybyśmy dzisiaj chcieli kupić bilet do Bangkoku na przelot w lutym, to najtańsze połączenie ma na razie Emirates (z przesiadką w Dubaju) – za 2532 zł, lot Qatar Airways to wydatek 2831, ale nie jest to jeszcze cena promocyjna. W Lufthansie, Air France, Austrianie i Finnairze zapłacilibyśmy po ponad 3 tys. zł.

Z Warszawy do Pekinu najtaniej i najszybciej polecimy LOT, który najniższą taryfę ma na poziomie ok. 1900 zł. Minimalnie droższy jest Aerofłot (2073 zł), Turkish Airlines (2147) i Emirates (2322 zł). Połączenie „Katarczykiem" to na razie wydatek 3018 zł, a Lufthansą nieco taniej – 2753 zł.

Do Delhi najtaniej można dolecieć Aerofłotem (2172), nieco drożej Emirates (2349). Najdrożej Lufthansą (ponad 2800) i Qatar Airways i KLM (ponad 2900). I wreszcie Szanghaj, gdzie znów najtańszy jest Aerofłot (2073), zaraz po nim plasuje się Emirates (2323). Najdrożej, po ok. 3 tys. zł, zapłacimy w Lufthansie i Qatar Airways.

Na europejskim niebie aktywna jest też inna linia znad Zatoki – Etihad z Abu Zabi. Wczoraj poinformowała ona o zamiarach przejęcia irlandzkiego Aer Lingusu, w którym ma już 3 proc. udziałów. Etihad chce kupić 26 proc. należących obecnie do państwa oraz 30 proc., jakie posiada największy rywal Aer Lingusa, również irlandzki Ryanair. Na razie połączenie Dauha-Dublin Etihad zalicza do najbardziej dochodowych.

Z kolei Qatar Airways, który w odróżnieniu od Emirates raczej zaliczany jest do przewoźników turystycznych, a nie biznesowych, niejednokrotnie był wymieniany jako kandydat do przejęcia którejś z linii europejskich. Prezes linii Ali al-Bakr nie ukrywa swojego zainteresowania portugalskim TAP i zapowiada, że na tym nie skończy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.walewska@rp.pl

Od 6 lutego przyszłego roku zacznie latać z Dubaju do Warszawy dubajski Emirates. Dokładnie dwa miesiące wcześniej wyląduje w Warszawie pierwszy samolot katarskiego przewoźnika Qatar Airways.

O tym, że Katarczycy będą latali do Polski było wiadomo już w końcu października 2011 r. To połączenie było jednym z tematów rozmów emira Kataru z naszymi władzami. Natomiast nie było wówczas jasne, kiedy konkretnie władze w Dausze podejmą taką decyzję (Qatar Airways należy do państwa w 50 procentach).

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca