Mniej japońskich samochodów w Chinach

Japońskie firmy samochodowe zapowiedziały zmniejszenie produkcji w Chinach z powodu trwającego wyniku sporu obu krajów o wyspy Senkaku

Publikacja: 26.09.2012 15:00

Decyzje takie podjęły Toyota i Nissan. Ogłosiły ją po bezowocnym spotkaniu w Nowym Jorku ministrów spraw zagranicznych obu krajów.

- Nasze filie w Chinach dostosowują produkcję do szacowanego popytu. To wynik obecnej sytuacji między Japonią i Chinami na naszą sprzedaż – stwierdził rzecznik Toyoty.

Toyota podała, że zakłady spółki FAW w Tianjin i GAC w Guanzhou będą mieć postój do 29 września. Miały być też zamknięte w pierwszym tygodniu października w związku ze świętem narodowym Chin (2 października). Obie reprezentują znaczną większość mocy produkcyjnych w Chinach: wypuszczają 775 tys. pojazdów  z ok. 800 tys. wszystkich. Fabryki spółki SFTM w Chengdu i Changchun mają funkcjonować normalnie.

Przedstawiciel Nissana poinformował, że zakłady prowadzone przez spółki j.v. w Chinach zawieszą działalność na nieco dłużej. Fabryki  pojazdów osobowych w Dongfeng wstrzymają produkcję od 27 września do 7 października w związku z obecną sytuacją rynkową i w perspektywie chińskiego święta narodowego. Produkcja ruszy 8 października. Wtedy zachowamy elastyczność zależnie od sytuacji na rynku – dodał.

Również Mazda postanowiła wstrzymać produkcję w piątek i sobotę i dać pracownikom dwa dodatkowe wolne dni z okazji święta. Suzuki wstrzyma pracę na jednej z dwóch zmian.

Wyjątkowa sytuacja

Przerwy w produkcji są normalnym zjawiskiem w branży samochodowej w nasyconych rynkach, w USA czy Japonii. Działania takie stosuje się, aby nie dopuszczać do powstawania zbyt dużej liczby gotowych pojazdów na placu fabrycznym oraz by uchronić producentów przez koniecznością udzielania rabatów, zmniejszających ich rentowność.

Decyzje firm japońskich dotyczące Chin są anomalią  na rynku, który rozwijał się w ostatniej dekadzie i zachęcał firmy samochodowe do zwiększania mocy produkcyjnych, zanim pojawiło się spowolnienie kilka miesięcy temu.

To doprowadziło do powstania nadprodukcji i większych zapasów gotowych aut. – Na razie będziemy mieć do czynienia ze spadkiem sprzedaży firm japońskich w Chinach o 20-30 proc. - ocenia analityk motoryzacji w Advanced Research Japan, Koji Endo.

Decyzja Toyoty oznacza, że nie uda się jej osiągnąć założonej na ten rok sprzedaży miliona pojazdów. W 2011 r. wraz z lokalnymi partnerami sprzedała 900 tys.

Najnowsze korekty w produkcji są dodatkowymi, oprócz wcześniejszych ogólnych planów  ograniczenia produkcji podjętych jeszcze przed gwałtownymi demonstracjami antyjapońskimi. W sierpniu szacowano, że udział rynku samochodów osobowych firm z Japonii wynosił 19 proc. wobec 20 proc. w lipcu.

Według analityka Bin Wanga z BoA Merrill Lynch sprzedaż w salonach w prowincji Guangdong po fali demonstracji zmalała średnio o 60 proc.

Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Strażacy ze wsparciem ORLEN