Rząd ma skontrolować działalność GDDKiA

Do końca roku polski rząd ma przedstawić Komisji Europejskiej wyniki kontroli działalności Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – podaje irlandzka firma, która budowała autostradę A1

Publikacja: 14.11.2012 00:40

Rząd ma skontrolować działalność GDDKiA

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

To oznacza tyle, że rząd ma skontrolować sam siebie i poinformować Komisję o tym, jak ocenia swoje działania do końca tego roku. Ma to być konsekwencją interwencji irlandzkich wykonawców w Brukseli po tym, jak zostały rozwiązane umowy na budowę autostrad pomiędzy polskim rządem a konsorcjami z udziałem irlandzkich firm SRB i SIAC. – Żadne  pismo w tej sprawie do ministerstwa nie wpłynęło – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

SIAC wraz z PBG budowała autostradę A4 na Podkarpaciu na odcinku Krzyż – Dębica Pustynia o długości 34,8 km.  Umowa została zerwana 25 lipca tego roku. SRB z końcem sierpnia zakończyła budowę jednego z czterech odcinków autostrady A1 z Kowal do miejscowości Sójki. Z początkiem września odstąpiła od umowy na realizację kolejnych trzech odcinków, od Torunia do Kowal, o łącznej długości 64 km. Kilka godzin później umowę ze swojej strony wypowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Irlandzka spółka sprawę skierowała do polskiego sądu i do Komisji Europejskiej.

Obie autostrady pierwotnie miały być gotowe na Euro 2012 w czerwcu tego roku.

W spór irlandzkich firm z polskim rządem zaangażował się rząd Irlandii. W minioną środę premier Irlandii Enda Kenny za pośrednictwem ambasady Irlandii w Polsce przekazał list premierowi Donaldowi Tuskowi, w którym pyta o problemy pomiędzy GDDKiA a SIAC oraz SRB, które budowały autostrady. Jak twierdzą przedstawiciele SIAC, premier Kenny do tej pory nie otrzymał odpowiedzi.

Zwracając się do Komisji Europejskiej irlandzkie firmy chciały, by unijni urzędnicy zbadali, w jaki sposób Polska realizuje współfinansowany przez UE program budowy dróg. Jak mówił w rozmowie z „Rz" Liam Nagle, dyrektor generalny SISK Group, właściciela SRB, trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, co jest przyczyną tego, że padają największe firmy, a wiele zrywa rządowe kontrakty. 21 listopada w Brukseli ma się odbyć nadzwyczajne spotkanie przedstawicieli firm z sektora budowlanego z przedstawicielami KE poświęcone realizacji kontraktów w Polsce, wykonywanych z udziałem środków UE.

SIAC skierował spór na drogę sądową, sprzeciwia się uruchomieniu bankowych gwarancji. SRB domaga się, również na drodze sądowej, 1 mld zł. To kwota roszczeń dotyczących wszystkich czterech odcinków wynikających m.in. z problemów z dostępem do placu budowy z uwagi na prowadzone prace archeologiczne czy podmakanie gruntów. GDDKiA uznała 2 proc. z nich.

Wczoraj GDDKiA otworzyła   84-km odcinek autostrady A1 spod łódzkiego Strykowa do miejscowości Kowal, w tym odcinek, który budowała irlandzka SRB. Kolejny 64-km odcinek trasy na północ do Czerniewic ma być gotowy do 2013 roku, wówczas trasa A1 będzie przejezdna na odcinku z Gdańska do Strykowa.

Nie wiadomo kiedy zakończy się budowa trasy ze Strykowa do Tuszyna i dalej do Pyrzowic. Przetarg na ten ostatni odcinek nie został jeszcze ogłoszony. Kierowcy od tego roku mogą już korzystać z odcinka od Pyrzowic do Świerklan. Fragment do przejścia granicznego w Gorzyczkach jest już gotowy, brakuje jednak mostu, przez który realizacja inwestycji się wydłuża. Alpine, która buduje ten odcinek na podstawie drugiego już kontraktu (pierwszy został  rozwiązany), twierdzi, że budowa mostu na podstawie dostarczonej dokumentacji groziła katastrofą budowlaną.

To oznacza tyle, że rząd ma skontrolować sam siebie i poinformować Komisję o tym, jak ocenia swoje działania do końca tego roku. Ma to być konsekwencją interwencji irlandzkich wykonawców w Brukseli po tym, jak zostały rozwiązane umowy na budowę autostrad pomiędzy polskim rządem a konsorcjami z udziałem irlandzkich firm SRB i SIAC. – Żadne  pismo w tej sprawie do ministerstwa nie wpłynęło – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki