Rośnie frekwencja w polskich hotelach

Polska branża hotelarska staje się liderem wzrostu w Europie Środkowo-Wschodniej

Publikacja: 14.11.2012 00:29

Liderami wzrostu są teraz hotele sieciowe

Liderami wzrostu są teraz hotele sieciowe

Foto: Rzeczpospolita

Według firmy badawczej STR Global wykorzystanie pokoi w polskich hotelach kształtuje się na poziomie 61,2 proc., o prawie 3 proc. wyższym niż przed rokiem i przewyższa średnią w sąsiednich krajach regionu, która wyniosła 60,4 proc. We wrześniu w Warszawie frekwencja wynosiła 68,6 proc.

– W Warszawie nocują głównie osoby podróżujące służbowo i mimo kryzysu stolica Polski ma się dobrze – mówi Frédéric Le Fichoux, partner i szef działu hotelarstwa na Europę Środkową i Wschodnią w firmie doradczej Cushman & Wakefield, cytowany przez branżowy serwis e-hotelarstwo.

Według Andrzeja Szafrańskiego, analityka branży hotelarskiej, w rzeczywistości na rynku nie jest jednak tak dobrze, jak może wynikać ze statystyki. – Dobre wyniki odnotowują głównie hotele sieciowe w dużych miastach, które ze względu na profil gości są silniej związane z rynkiem europejskim czy światowym niż krajowym – twierdzi Szafrański.

Ale rynek hotelarski w Polsce mocno rośnie. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba hoteli zwiększyła się o przeszło 41 proc., a pokoi hotelowych o 47 proc.

Najszybciej przybywało hoteli w najwyższych kategoriach: między lipcem 2007 r. a lipcem obecnego liczba najdroższych hoteli 5-gwiazdkowych wzrosła z 27 do 46, tj. o przeszło 70 proc. Jeszcze wyżej poszybowała liczba hoteli 4-gwiazdkowych: z 93 do 221. O przeszło połowę przybyło obiektów z trzema gwiazdkami, o ponad 19 proc. – z dwiema.

Obecnie cały polski rynek liczy 2102 hotele, a w branży panuje przekonanie, że dalej będzie się rozwijał, choć już nie w takim tempie. Rosła będzie przede wszystkim liczba hoteli sieciowych. Jeśli jeszcze w 2007 r. w polskich sieciach działało 100 hoteli z 11,1 tys. pokoi, to obecnie ich liczba zwiększyła się do 139 hoteli i 15,8 tys. pokoi. Dziś hotele sieciowe stanowią nieco ponad jedną piątą rynku.

Inwestycje zapowiedziały takie globalne marki, jak Wydham, Louvre czy Hilton Worldwide. Przewiduje się, że do sieci będą przystępować istniejące hotele niezależne. Za znaną marką hotelową podąża bowiem know-how, dostęp do systemów szkoleniowych, sprzedaży, marketingu i zarządzania, ale także kredytów. W taki sposób ma się w Polsce rozwijać m.in. Accor, do którego należy Orbis.

Branża w Europie także się rozwija. Według raportu Hotel Pipeline Construction, w sierpniu w całej Europie na etapie budowy lub projektowania znajdowało się 888 hoteli mających łącznie niemal 143,9 tys. pokoi, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Według firmy badawczej STR Global wykorzystanie pokoi w polskich hotelach kształtuje się na poziomie 61,2 proc., o prawie 3 proc. wyższym niż przed rokiem i przewyższa średnią w sąsiednich krajach regionu, która wyniosła 60,4 proc. We wrześniu w Warszawie frekwencja wynosiła 68,6 proc.

– W Warszawie nocują głównie osoby podróżujące służbowo i mimo kryzysu stolica Polski ma się dobrze – mówi Frédéric Le Fichoux, partner i szef działu hotelarstwa na Europę Środkową i Wschodnią w firmie doradczej Cushman & Wakefield, cytowany przez branżowy serwis e-hotelarstwo.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!