Dobry rok w USA

Wyniki sprzedaży nowych samochodów w USA w 2012 r. prezentują się naprawdę dobrze. Liderem wzrostów został Chrysler, który odnotował dwucyfrowy skok sprzedaży

Publikacja: 03.01.2013 18:36

Cała trójka z Detroit zanotowała w ostatnim miesiącu roku bardzo dobre wyniki. Dla Forda był to najlepszy miesiąc od 6 lat, a dla GM i Chryslera najlepszy od 5 lat.

W całym roku General Motors sprzedał prawie 2,6 mln pojazdów, o 3,7 proc. więcej niż w 2011 r. Ford zwiększył sprzedaż o 5 proc. do niemal 2,3 mln. Z całej trójki najlepiej wypadł Chrysler, który zanotował skok o 21 proc. do 1,7 mln sztuk.

Najmniejszy z tej trójki ocenia, że jego udział rynkowy zwiększył się do 11,2 proc. z 10,5 rok wcześniej, co zapewniło mu solidne czwarte miejsce za GM, Fordem i Toyotą.

- Patrząc wstecz na 2012 rok możemy powiedzieć, że byliśmy najszybciej rosnącą firmą samochodową w kraju - oświadczył szef pionu sprzedaży Chryslera, Reid Bigland. - Zanotowaliśmy także kolejne 33 miesiące zwiększania  sprzedaży w ujęciu rocznym, osiągnęliśmy najlepszy wynik od 5 lat.

Główny japoński rywal Amerykanów, Toyota może także pochwalić się solidnym wynikiem: wzrost o 26 proc. do 2,1 mln sztuk świadczy o kolejnej poprawi wobec stanu z marca 2011 r., gdy trzęsienie ziemi i tsunami rozłożyły japoński przemysł.

Najważniejsze jest, że poprawa w sektorze motoryzacji nastąpiła mimo słabego tempa ożywienia gospodarki i w atmosferze nasilających się ostatnio niepokojów konsumentów, że od 1 stycznia może dojść do gwałtownych podwyżek podatków, jeśli politycy w Waszyngtonie nie dojdą do porozumienia. Osiągnęli kompromis w ostatniej chwili, co skończyło się skromną podwyżką progów podatkowych.

Wiceprezes GM ds. sprzedaży Kurt McNeil stwierdził, że wyniki sektora motoryzacji powinny poprawić się znowu w tym roku, gdy zniknęło zagrożenie klifem fiskalnym.

- Zdecydowany finisz GM , dynamika całej branży i ogólny stan zdrowia gospodarki amerykańskiej napawa nas optymizmem na 2013 r. - dodał. - Kompromis budżetowy osiągnięty w Waszyngtonie usuwa niepewność i otwiera drogę dla wzrostu sprzedaży lekkich pojazdów do 15-15,5 mln sztuk w 2013 r.

Szef pionu sprzedaży w Fordzie, Ken Czubay uważa podobnie. - Ford zakończył rok mocnym akcentem, sprzedaż zwiększyła się, bo więcej klientów wróciło do salonów. Oszczędne w zużyciu paliwa i hybrydowe pojazdy Forda osiągnęły najbardziej zdecydowany wzrost w całym roku, osiągnęliśmy najlepszy rok sprzedaży od 2008 r.

Dominacja Forda na rynku furgonetek (trucków) przyczyniła się do tego sukcesu, bo jego pickup serii F był znowu rekordzistą w Ameryce - jest nim od 31 lat - jako najlepiej sprzedający się samochód. W minionym roku jego sprzedaż wzrosła o 10 proc. do 645 316 sztuk.

Volkswagen, który uważa zdecydowany wzrost w USA za kluczowy element jego prób zajęcia pierwszego miejsca na świecie, miał również duże powody do zadowolenia. Sprzedaż jego samochodów skoczyła o 35 proc. do ponad 438 tys., a grudzień ze skokiem o 35 proc. był najlepszym miesiącem od 1970 r.

- Marka VW zrobiła kolejny duży krok w  długoterminowej strategii wzrostu - stwierdził szef tej grupy na Amerykę, Jonathan Browning. Dodał, że po 3 kolejnych latach dwucyfrowej poprawy Volkswagen niemal podwoił wielkość sprzedaży wobec 2009 r. - Wraz z całkiem nowymi modelami; hybrydą Jetta Turbo i kabrioletem Beetle oraz dużą siecią dealerów zamierzamy kontynuować większy od całej branży rozwój w 2013 r. - zapowiedział.

Cała trójka z Detroit zanotowała w ostatnim miesiącu roku bardzo dobre wyniki. Dla Forda był to najlepszy miesiąc od 6 lat, a dla GM i Chryslera najlepszy od 5 lat.

W całym roku General Motors sprzedał prawie 2,6 mln pojazdów, o 3,7 proc. więcej niż w 2011 r. Ford zwiększył sprzedaż o 5 proc. do niemal 2,3 mln. Z całej trójki najlepiej wypadł Chrysler, który zanotował skok o 21 proc. do 1,7 mln sztuk.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?