Reklama

Euro2012 udana dla sprzedaży piwa w pubach

W 2012 roku, pierwszy raz od wielu lat, nie spadła sprzedaż piwa w gastronomii. Ten rok może być już jednak mniej udany

Publikacja: 03.02.2013 11:14

Euro2012 udana dla sprzedaży piwa w pubach

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- W 2012 r., zgodnie z planem, udało się nam zwiększyć sprzedaż o 5 proc. Pociągnęły ją w górę przed wszystkim lokalne w Warszawie i Wrocławiu, gdzie zanotowaliśmy wzrost dwucyfrowy – mówi „Rz" Jerzy Becz, prezes firmy QLT Restaurant & Bar, prowadzącej sieć browarów restauracyjnych Bierhalle.

Tak dobry wynik jest głównie zasługą Euro2012. W obu tych miastach odbywały się mecze, co przyciągnęło do nich rzesze kibiców. Piłkarskie mistrzostwa pozytywnie przełożyły się też na wyniki największych browarów w Polsce.

- Rok 2012 był pierwszym o wielu lat, gdy wyhamował spadek sprzedaży piwa w gastronomii – wyjaśnia Marcin Burdach, dyrektor ds. HoReCa w Carsberg Polska, trzecim producencie piwa w Polsce.

Puby to nie tylko hektolitry - mówi portalowi ekonomia24.pl Marzena Piórko, wiceprezes ds. sprzedaży Kompanii Piwowarskiej

Firmie, jako sponsorowi Euro2012, udało się w ubiegłym roku zwiększyć sprzedaż w lokalach o niemal 8 proc. W sumie  popyt na piwa w kanale HoReCa (hotele, restauracje, catering) był na poziomie z 2011 roku. Wartościowo sprzedaż zwiększyła się o 3 proc., do 5,2 mld zł - wynika z danych GfK Polonia, na które powołuje się Kompania Piwowarska.

Reklama
Reklama

Kryzys zaszkodzi?

Browary nie wykluczają, że kryzys odciśnie piętno na kanale gastronomicznym. Ten rok więc może być dla piwa  w pubach słabszy niż poprzedni.

- W 2013 roku chcielibyśmy utrzymać ubiegłoroczny poziom sprzedaży – mówi Jerzy Becz. – Styczeń był udany, ale obawiamy się, że pogorszenie się nastrojów konsumenckich może się przełożyć na spadek wydatków w gastronomii w kolejnych kwartałach.

W Polsce, jak szacują browary, w pubach i restauracjach kupowane jest zaledwie co dziesiąty litr piwa. Daleko nam do Czech czy Wielkiej Brytanii, gdzie udział ten sięga 50 proc. Lokalne mają większy udział w sprzedaży piwa także, m.in. Niemcy i Słowacy.

Zdaniem eksperta piwnego Macieja Chołdrycha przez ostatnie lata do konsumpcji piwa w pubach zniechęcało przekonanie konsumentów o jego słabej jakości, w tym  rozcieńczaniu wodą. To  się już jednak zmienia.

- Browary kładą coraz większy nacisk na serwowanie, szkolą obsługę lokali, organizują akcje edukujące konsumentów i obalające piwne mity - tłumaczy Chołdrych.

– Do niedawna firmy wykorzystywały go głównie do promowania swoich marki, które i tak były głównie kupowane w sklepach. Teraz działania, które tam podejmują, mają pokazać, że piwo jest ciekawy produktem, za którym stoją różne gatunki i sposoby konsumpcji – mówi Burdach.

Reklama
Reklama

Bardziej otwarci na kupowanie piw w lokalach są także Polacy. - Piwosze podróżują i piją piwa w Belgii, Niemczech, Czechach gdzie gastronomia to bardzo istotny element kultury piwa, który znacząco wpływa na poziom spożycia – mówi piwoznawca.

Walka o gastronomię

Najwięksi producenci piwa inwestują także w specjalną ofert do pubów. Specjalnie dla nich Carlsberg przygotował niepasteryzowanego Kasztelana w kegach. W planach ma kolejne piwo do kanału HoReCa.  – Chcemy wprowadzić tam nowa markę jeszcze przed sezonem – zapowiada Marcin Burdach.

W ubiegłym roku roku w pubach na południu Polski zadebiutowało niepasteryzowane piwo Tyskie w tankach. - Zdecydowaliśmy się wprowadzić to rozwiązanie w całym kraju - wyjaśnia Marzena Piórko, wiceprezes ds. sprzedaży Kompanii Piwowarskiej.

Dwa lokale ze świeżym Tyskim są już w Warszawie, wkrótce piwo to pojawi się pozostałych największych miastach w Polsce.

W naszym kraju przybywać będzie także browarów restauracyjnych. Dziś jest około 40. Z logo Bierhalle działa na razie sześć lokali. W tym roku QLT Restaurant & Bar chce otworzyć kolejny w  Warszawie. Nie wyklucza też przejęcia już istniejącego minibrowaru. – Na 2014 rok mamy zaplanowane dwa otwarcia w Warszawie i Poznaniu, a na 2015 rok dwa kolejne w Trójmieście – zapowiada Jerzy Becz.

W Polsce działa około 62 tys.  restauracji, pubów, piwiarni, hoteli, z których 40 tys. oferuje piwo – wynika z danych Grupy Żywiec, wicelidera branży i operatora niemal 100 Piwiarni Wareckich.  Wartość całego rynku gastronomicznego w Polsce przekracza 28 mld zł. Dla porównania wartość brytyjskiego rynku HoReCa przekracza 250 mld zł, a hiszpańskiego - największego w Europie – ponad 330 mld zł.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama