Euro2012 udana dla sprzedaży piwa w pubach

W 2012 roku, pierwszy raz od wielu lat, nie spadła sprzedaż piwa w gastronomii. Ten rok może być już jednak mniej udany

Publikacja: 03.02.2013 11:14

Euro2012 udana dla sprzedaży piwa w pubach

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- W 2012 r., zgodnie z planem, udało się nam zwiększyć sprzedaż o 5 proc. Pociągnęły ją w górę przed wszystkim lokalne w Warszawie i Wrocławiu, gdzie zanotowaliśmy wzrost dwucyfrowy – mówi „Rz" Jerzy Becz, prezes firmy QLT Restaurant & Bar, prowadzącej sieć browarów restauracyjnych Bierhalle.

Tak dobry wynik jest głównie zasługą Euro2012. W obu tych miastach odbywały się mecze, co przyciągnęło do nich rzesze kibiców. Piłkarskie mistrzostwa pozytywnie przełożyły się też na wyniki największych browarów w Polsce.

- Rok 2012 był pierwszym o wielu lat, gdy wyhamował spadek sprzedaży piwa w gastronomii – wyjaśnia Marcin Burdach, dyrektor ds. HoReCa w Carsberg Polska, trzecim producencie piwa w Polsce.

Puby to nie tylko hektolitry - mówi portalowi ekonomia24.pl Marzena Piórko, wiceprezes ds. sprzedaży Kompanii Piwowarskiej

Firmie, jako sponsorowi Euro2012, udało się w ubiegłym roku zwiększyć sprzedaż w lokalach o niemal 8 proc. W sumie  popyt na piwa w kanale HoReCa (hotele, restauracje, catering) był na poziomie z 2011 roku. Wartościowo sprzedaż zwiększyła się o 3 proc., do 5,2 mld zł - wynika z danych GfK Polonia, na które powołuje się Kompania Piwowarska.

Kryzys zaszkodzi?

Browary nie wykluczają, że kryzys odciśnie piętno na kanale gastronomicznym. Ten rok więc może być dla piwa  w pubach słabszy niż poprzedni.

- W 2013 roku chcielibyśmy utrzymać ubiegłoroczny poziom sprzedaży – mówi Jerzy Becz. – Styczeń był udany, ale obawiamy się, że pogorszenie się nastrojów konsumenckich może się przełożyć na spadek wydatków w gastronomii w kolejnych kwartałach.

W Polsce, jak szacują browary, w pubach i restauracjach kupowane jest zaledwie co dziesiąty litr piwa. Daleko nam do Czech czy Wielkiej Brytanii, gdzie udział ten sięga 50 proc. Lokalne mają większy udział w sprzedaży piwa także, m.in. Niemcy i Słowacy.

Zdaniem eksperta piwnego Macieja Chołdrycha przez ostatnie lata do konsumpcji piwa w pubach zniechęcało przekonanie konsumentów o jego słabej jakości, w tym  rozcieńczaniu wodą. To  się już jednak zmienia.

- Browary kładą coraz większy nacisk na serwowanie, szkolą obsługę lokali, organizują akcje edukujące konsumentów i obalające piwne mity - tłumaczy Chołdrych.

– Do niedawna firmy wykorzystywały go głównie do promowania swoich marki, które i tak były głównie kupowane w sklepach. Teraz działania, które tam podejmują, mają pokazać, że piwo jest ciekawy produktem, za którym stoją różne gatunki i sposoby konsumpcji – mówi Burdach.

Bardziej otwarci na kupowanie piw w lokalach są także Polacy. - Piwosze podróżują i piją piwa w Belgii, Niemczech, Czechach gdzie gastronomia to bardzo istotny element kultury piwa, który znacząco wpływa na poziom spożycia – mówi piwoznawca.

Walka o gastronomię

Najwięksi producenci piwa inwestują także w specjalną ofert do pubów. Specjalnie dla nich Carlsberg przygotował niepasteryzowanego Kasztelana w kegach. W planach ma kolejne piwo do kanału HoReCa.  – Chcemy wprowadzić tam nowa markę jeszcze przed sezonem – zapowiada Marcin Burdach.

W ubiegłym roku roku w pubach na południu Polski zadebiutowało niepasteryzowane piwo Tyskie w tankach. - Zdecydowaliśmy się wprowadzić to rozwiązanie w całym kraju - wyjaśnia Marzena Piórko, wiceprezes ds. sprzedaży Kompanii Piwowarskiej.

Dwa lokale ze świeżym Tyskim są już w Warszawie, wkrótce piwo to pojawi się pozostałych największych miastach w Polsce.

W naszym kraju przybywać będzie także browarów restauracyjnych. Dziś jest około 40. Z logo Bierhalle działa na razie sześć lokali. W tym roku QLT Restaurant & Bar chce otworzyć kolejny w  Warszawie. Nie wyklucza też przejęcia już istniejącego minibrowaru. – Na 2014 rok mamy zaplanowane dwa otwarcia w Warszawie i Poznaniu, a na 2015 rok dwa kolejne w Trójmieście – zapowiada Jerzy Becz.

W Polsce działa około 62 tys.  restauracji, pubów, piwiarni, hoteli, z których 40 tys. oferuje piwo – wynika z danych Grupy Żywiec, wicelidera branży i operatora niemal 100 Piwiarni Wareckich.  Wartość całego rynku gastronomicznego w Polsce przekracza 28 mld zł. Dla porównania wartość brytyjskiego rynku HoReCa przekracza 250 mld zł, a hiszpańskiego - największego w Europie – ponad 330 mld zł.

- W 2012 r., zgodnie z planem, udało się nam zwiększyć sprzedaż o 5 proc. Pociągnęły ją w górę przed wszystkim lokalne w Warszawie i Wrocławiu, gdzie zanotowaliśmy wzrost dwucyfrowy – mówi „Rz" Jerzy Becz, prezes firmy QLT Restaurant & Bar, prowadzącej sieć browarów restauracyjnych Bierhalle.

Tak dobry wynik jest głównie zasługą Euro2012. W obu tych miastach odbywały się mecze, co przyciągnęło do nich rzesze kibiców. Piłkarskie mistrzostwa pozytywnie przełożyły się też na wyniki największych browarów w Polsce.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca