Indyjskie Dreamlinery poleciały

Mimo wydanego przez amerykańskie władze lotnicze FAA zakazu startów boeingów 787 dreamlinerów, indyjskie linie Air India wykonały kilka lotów - poinformował „Wall Street Journal"

Publikacja: 04.02.2013 14:23

Indyjskie Dreamlinery poleciały

Foto: Bloomberg

Zezwoliły na nie indyjskie władze lotnicze po 16 stycznia 2013 roku, kiedy Amerykanie, a po nich władze lotnicze krajów, w których linie odebrały dreamlinery także zakazały ich eksploatacji.

Trzy z pięciu maszyn Air India bez pasażerów na pokładzie poleciały 2 lutego z Delhi na lotnisko w Bombaju, gdzie indyjski przewoźnik ma bazę techniczną. Hindusi przy tym oficjalnie informowali, że o lotach maszyn, powiadomili Boeinga. Ich głównym motywem było uniknięcie wysokich opłat za parkowanie na lotnisku w Delhi.

Jak powiedział Arun Mishra, dyrektor generalny indyjskich władz lotniczych, decyzja wydana została jednorazowo, tak aby niezbędne naprawy, jakie zostaną wskazane przez Boeinga mogły zostać wykonane w Bombaju. Wydanie takiej decyzji jest zgodne z prawem, ponieważ FAA decyduje jedynie o tym, co lata w przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych, tak samo jak EASA decyduje o europejskiej przestrzeni.

LOT nie jest jedyną linią, która ma swoją maszynę uziemioną poza krajem (stoi na lotnisku O'Hare w Chicago). Dreamliner United stoi w Tokio, a należący do Qatar Airways - w  Londynie. Przy tym, według nieoficjalnych informacji, FAA jest gotowa zezwolić na loty tych maszyn bez pasażerów na pokładzie, ale dopiero, gdy zostanie wykryta przyczyna awarii. Nieoficjalnie przedstawiciele linii mówią o 17 lutego - jako dacie podania przyczyny  usterek, a o  końcu miesiąca, jako terminie, kiedy samolot mógłby polecieć.

Dla Air India, tak samo jak dla LOT-u uziemienie, to poważny problem finansowy. Hindusi zdecydowali się na odsprzedanie sześciu B787 firmie leasingowej i wynajęciu ich od niej na 12 lat. Przetarg na tę transakcję ogłosili w ostatni piątek. Air India zamówiła w sumie 27  B787 i wszystkie zostaną przeprowadzone przez taką transakcję. Jest ona korzystna dla przewoźnika ze względów podatkowych.

Tymczasem Boeing poinformował dostawców, aby produkowali komponenty do B787 tak, jakby uziemienia nie było. Zanim FAA podjęła decyzję o wyłączeniu dreamlinerów Boeing produkował je w tempie 7 maszyn miesięcznie. Nie zmienione plany mówią o dostarczeniu klientom 60 maszyn w tym roku. W tym trzech kolejnych LOT-owi.

W tej chwili producent pracuje nad 46 samolotami. Niektóre z nich stoją już na płycie lotniska przy fabryce w Everett pod Seattle.

Zezwoliły na nie indyjskie władze lotnicze po 16 stycznia 2013 roku, kiedy Amerykanie, a po nich władze lotnicze krajów, w których linie odebrały dreamlinery także zakazały ich eksploatacji.

Trzy z pięciu maszyn Air India bez pasażerów na pokładzie poleciały 2 lutego z Delhi na lotnisko w Bombaju, gdzie indyjski przewoźnik ma bazę techniczną. Hindusi przy tym oficjalnie informowali, że o lotach maszyn, powiadomili Boeinga. Ich głównym motywem było uniknięcie wysokich opłat za parkowanie na lotnisku w Delhi.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?