Unijne dotacje dla kolei

Jeszcze w tym roku mają zostać podpisane umowy na wsparcie inwestycji kwotą 6,1 mld zł z funduszy UE

Publikacja: 25.02.2013 00:32

– Wszystkie inwestycje kolejowe, jakie ubiegają się o unijne wsparcie jeszcze w tym roku, są warte 11,14 mld zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść 6,12 mld zł – mówi Piotr Kaczmarski, rzecznik centrum Unijnych Projektów Transportowych, i podkreśla, że to kwoty szacunkowe.

Wynikają one z założeń przyjętych podczas układania listy projektów kluczowych współfinansowanych z dotacji unijnych dzielonych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko". Po rozstrzygnięciu przetargów kwoty mogą się okazać niższe.

Groszowe wydatki

W sumie na lata 2007–2013 na modernizacje linii kolejowych Bruksela przyznała nam ok. 4,6 mld euro. W ciągu pięciu lat obowiązywania obecnej perspektywy budżetowej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowy na dofinansowanie projektów kwotą ok. 2,53 mld euro, czyli 55 proc. dostępnej puli. Do Polski wróciło do tej pory zaledwie ok. 460 mln zł. Kwota zwrotu na koniec roku ma już wzrosnąć do blisko 2 mld zł.

Ten rok, jak zapowiada Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za unijne dotacje, ma przynieść podpisanie umów o dofinansowanie obejmujące całą pozostałą do rozdysponowania kwotę.

– Problemem nie jest tempo podpisywania inwestycji, tylko ich realizacja – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu kolejowego. – A tylko część inwestycji, których dotyczą umowy zaplanowane na ten rok, już się rozpoczęła – dodaje. Na podpisanie czeka m.in. umowa o wsparcie modernizacji linii z Warszawy do Radomia kwotą 913 mln zł. Zdaniem Adriana Furgalskiego inwestycja z powodu kłopotów z dokumentacją nie rozpocznie się w tym roku.

Miliardy do rozdysponowania

Na liście umów do podpisania w tym roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych znajdują się projekty realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Intercity i województwo pomorskie. Największą pulę do wykorzystania ma PKP PLK – 5,4 mld zł unijnego wsparcia. W połowie marca spółka odpowiedzialna za polskie tory ma podpisać umowę na dofinansowanie budowy Rail Baltica, czyli modernizację torów z Warszawy do Tłuszcza. Projekt szacowany jest na ok. 2 mld zł, a unijne wsparcie na ok. 1,4 mld zł. Na liście znajdują się również dwa projekty związane z przygotowaniem inwestycji, które będą realizowane w przyszłej perspektywie unijnej z dotacji na lata 2014–2020. To sporządzenie dokumentacji dla modernizacji linii kolejowej na trasie Kraków Główny – Kraków-Bieżanów za 98,4 mln zł i finansowanie prac przygotowawczych dla modernizacji trasy Zwardoń – granica państwa za 8 mln zł.

PKP Intercity podpisze umowy na dofinansowanie kwotą 719 mln zł trzech projektów zakupu i modernizacji taboru wartych w sumie 1,75 mld zł. Pieniądze na tabor dostanie też samorząd pomorski – 28,9 mln zł do zakupu pociągów elektrycznych za 70,1 mln zł.

Plany na przyszłość

Jak zapowiada resort transportu, w przyszłej perspektywie unijnej wydawanie pieniędzy na inwestycje kolejowe, a co za tym idzie – ich realizacja, ma iść szybciej. – Uczymy się na błędach – deklaruje minister Wolińska-Bartkiewicz. – Odchodzimy od dużych, skomplikowanych i kosztownych modernizacji, co nie znaczy, że prace modernizacyjne w ogóle nie będą realizowane – dodaje. Rząd chce postawić na tzw. rewitalizacje plus, czyli prace polegające na przywracaniu liniom parametrów technicznych, jednak z przejściem całej ścieżki proceduralnej, w tym z wystąpieniem o pozwolenie na budowę i zebranie dokumentacji środowiskowej. Pierwsze przetargi na inwestycje w tory współfinansowane z dotacji unijnych na lata 2014–2020 mają zostać ogłoszone w przyszłym roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

– Wszystkie inwestycje kolejowe, jakie ubiegają się o unijne wsparcie jeszcze w tym roku, są warte 11,14 mld zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść 6,12 mld zł – mówi Piotr Kaczmarski, rzecznik centrum Unijnych Projektów Transportowych, i podkreśla, że to kwoty szacunkowe.

Wynikają one z założeń przyjętych podczas układania listy projektów kluczowych współfinansowanych z dotacji unijnych dzielonych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko". Po rozstrzygnięciu przetargów kwoty mogą się okazać niższe.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi