Wydłuża się budowa A1

GDDKiA musi raz jeszcze rozpatrzyć oferty na budowę autostrady A1 między Strykowem a Toruniem – wynika z dzisiejszego wyroku Krajowej Izby Odwoławczej

Aktualizacja: 28.02.2013 21:23 Publikacja: 28.02.2013 21:21

Na wniosek KIO, przetarg w którym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała włoską Salini na wykonawcę prac wykończeniowych na A1 został unieważniony.

Postępowania dotyczyły odcinków A1 między Toruniem a Strykowem – Czerniewice – Brzezie i Brzezie – Kowal, które wcześniej budowała irlandzka SRB.

Sprawa trafiła do KIO na wniosek innych uczestników przetargu. Jak stwierdziło KIO, wykonawca zanim otrzyma kontrakt musi wykazać się potencjałem kadrowym i technicznym umożliwiającym realizację obu kontraktów w tym samym czasie lub zadeklarować na którym  z kontraktów będzie wykorzystywany przedstawiony przez niego potencjał.

GDDKiA wezwała konsorcjum do uzupełnienia dokumentów. Czas na to mają do 6 marca. Decyzja KIO nie będzie skutkować ponownym rozpisaniem przetargu tylko ponownym rozpatrzeniem już złożonych ofert.

Jak podkreśla GDDKiA, KIO prezentuje bardzo racjonalne podejście, które powinno wyznaczać kierunek postępowania. Zgodnie z przepisami prawa w zakresie badania potencjału kadrowo-technicznego, GDDKiA może bazować wyłącznie na oświadczeniach wykonawców. Wyrok Izby dał urzędowi możliwość weryfikacji składanych oświadczeń, czego wcześniej robić nie mógł. Niewykluczone, że gdyby przez taką weryfikację przeszedł chiński Covec, który budował autostradę A2 między Łodzią a Warszawą, kontraktu by nie dostał.

Podpisanie umów nastąpi niezwłoczne po ponownym wyborze najkorzystniejszych ofert i kontroli postępowań przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Natychmiast potem wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty. Na dokończenie budowy autostrady A1 wykonawcy będą mieli 11 miesięcy na odcinku Czerniewice – Brzezie oraz 12 miesięcy na odcinku Brzezie - Kowal jednak kierowcom te odcinki autostrady powinny zostać udostępnione odpowiednio po 8 i 9 miesiącach od podpisania umowy.

Salini zaoferowała za budowę 64 km odcinka autostrady 1,06 mld zł.

Na wniosek KIO, przetarg w którym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała włoską Salini na wykonawcę prac wykończeniowych na A1 został unieważniony.

Postępowania dotyczyły odcinków A1 między Toruniem a Strykowem – Czerniewice – Brzezie i Brzezie – Kowal, które wcześniej budowała irlandzka SRB.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?