Jak pokazują wyniki raportu firmy ManpowerGroup 72 proc. ankietowanych producentów AGD i RTV zadeklarowało, że odczuwa spowolnienie gospodarcze. Zdecydowana większość firm zauważa znaczne pogorszenie, oceniając obecną koniunkturę jako słabą oraz niestabilną. Jednak część ankietowanych określiła aktualne warunki do prowadzenia biznesu w Polsce jako umiarkowanie dobre.
- Wyniki badania pokazują, że elastyczne formy zatrudnienia, głównie praca tymczasowa, stanowią istotny element polityki personalnej w większości firm RTV/AGD. To rozwiązanie, którego skuteczność jest dobrze oceniana przez pracodawców, umożliwia szybkie dostosowanie zatrudnienia do aktualnych potrzeb związanych z produkcją lub sprzedażą firm, – dodaje Tomasz Walenczak, dyrektor Manpower.
Tylko co piąty badany przedsiębiorca zamierza zwiększyć zatrudnienie całkowite w najbliższych kwartałach lub też w dalszej perspektywie. Wprowadzenie redukcji w ciągu najbliższych miesięcy zadeklarowało 39 proc. pracodawców, a 40 proc. waha się jeszcze z decyzjami kadrowymi.
Większość bo 56 proc. pracodawców sektora RTV/AGD nie ma problemu z pozyskaniem kandydatów na istotne dla działalności firmy stanowiska. Z kolei 72 proc. zwiększyło wynagrodzenia w 2012 r. Jeśli chodzi o plany pracodawców na 2013 r., połowa respondentów zadeklarowała, że w ich firmie nastąpi wzrost pensji pracowników. Formą poprawy warunków zatrudnienia są również dodatkowe benefity, które oferuje 67 proc. badanych firm. Przedsiębiorstwa stosują różne formy dodatków pozapłacowych. Najpopularniejsze to szkolenia, które wykorzystuje 83 proc. firm a także różne programy motywacyjne, które funkcjonują w sześciu na dziesięć badanych przedsiębiorstw 58 proc.