Armia wymieni silniki i ciężarówki.

W tym tygodniu armia wybierze dostawcę napędów do ciężarówek i czołgów.

Publikacja: 10.03.2013 23:33

Nowe, licencyjne silniki będą produkowane w kraju. O prawo do uczestniczenia w projekcie biją się europejscy potentaci: bawarskie MTU, Volvo, MAN. Na początku niektórzy producenci spośród 11 firm, które o oferty poprosiła armia, naszych wojskowych traktowali protekcjonalnie. Ale gdy okazało się, że siły zbrojne potrzebują na początek 9–12 tysięcy silników nowej generacji, o mocy od 200 do 1200 koni, zmienili ton. Negocjacje zrobiły się gorące.

– Propozycje są coraz bardziej interesujące, ale zdecydujemy się na rozwiązania najbardziej korzystne dla polskiego przemysłu – zapewnia gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych.

Liderem konsorcjum, które będzie wprowadzać nowe napędy i koordynować wielką wymianę, są Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania. Dotąd zajmowały się remontami i modernizacją pojazdów pancernych. – Sprawne uruchomienie programu w kraju to dziś element racji stanu – emocjonuje się gen. Skrzypczak.

3 miliardy zł będzie kosztować w najbliższych latach wymiana wojskowych ciężarówek

Silniki trzeba zmienić w już produkowanych haubicach krab i do nich dostosowane będą dopiero projektowane, przyszłe rodzime bojowe wozy piechoty i czołgi podstawowe. Napędów potrzebuje samobieżna artyleria z Huty Stalowa Wola i terenowe ciężarówki, które armia chce zamówić u krajowego producenta.

W tym roku MON podpisze umowę z dostawcą 866 samochodów średniej ładowności i chce zamówić 170 podwozi pod zabudowy specjalistyczne. Do przetargu, według ustaleń „Rz", szykowali się zagraniczni producenci, m.in. czeska Tatra, włoskie Iveco i niemiecki MAN, ale kontrakt  wart 300–400 mln zł, według wojskowego portalu polska-zbrojna.pl, armia postanowiła negocjować z jednym, rodzimym dostawcą: należącym obecnie do HSW Jelczem Komponenty. Ale wielka wymiana ciężarówek ma objąć kilka tysięcy pojazdów za prawie 3 mld złotych.

MON podkreśla, że najbliższy i przyszłe ciężarówkowe kontrakty mają być elementem szerszego projektu. Armia  ma zamiar wskazywać liderów polskiego przemysłu, którzy wezmą na siebie ciężar modernizacji technicznej pojazdów i sprzętu produkowanego w oparciu również o zagraniczne licencje.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej