Firma Symantec, producent oprogramowania Norton, opublikowała nowe informacje na temat sposobów korzystania z urządzeń mobilnych przez europejskich użytkowników[1]. Z badania wynika, że dla osób dorosłych telefon ma bardzo dużą wartość, lecz niewielu ludzi stosuje choćby podstawowe środki ostrożności, aby zabezpieczyć urządzenie i dane, które są w nim przechowywane.
Raport pokazuje, że Europejczycy wykorzystują urządzenia mobilne w różnych dziedzinach życia - w pracy, kontaktach towarzyskich bądź podczas komunikowania się w sieci. Ich zastosowania obejmują przeglądanie stron internetowych i pobieranie aplikacji, robienie zakupów oraz dokonywanie płatności. Okazało się, że ponad jedna trzecia Europejczyków (34 proc.) nie potrafiłaby rozstać się ze swoim telefonem lub tabletem, takie samo przywiązanie deklaruje 27 proc. Polaków.
- We współczesnym świecie, ludzie coraz bardziej zależą od urządzeń mobilnych, porządkują one nasz świat, pozwalają utrzymywać kontakty towarzyskie czy robić zakupy — powiedziała Joanna Chmielak, Norton Consumer Manager na Polskę. - Wielu użytkowników nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jak wiele danych osobowych i innych prywatnych informacji może być przechwyconych w przypadku utraty lub kradzieży urządzenia albo włamania się do niego. Ze względu na wrażliwą naturę informacji przechowywanych w urządzeniach mobilnych, należy stosować podstawowe środki ostrożności, aby zapobiec dostaniu się tych danych w niepowołane ręce - radzi Chmielak.
Ogromna ilość poufnych danych
Urządzenia mobilne coraz częściej wykorzystywane są do komunikowania się online, jednak wiele osób nie zabezpiecza ich odpowiednio. Zdecydowana większość (69 proc.) Europejczyków przyznaje, że przechowuje i ma dostęp do poufnych informacji za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego, w Polsce taki stan rzeczy deklaruje niemal 8 na 10 posiadaczy smartfonów i tabletów. Mimo to ponad jedna trzecia (35 proc. Europejczyków oraz 32 proc. Polaków) przyznaje się do niestosowania haseł w celu ochrony tych danych. W razie utraty lub kradzieży urządzenia może zostać ujawnionych wiele informacji osobistych, np. wiadomości e-mail (które mogą umożliwić dotarcie do innych poufnych danych, takich jak korespondencja zawodowa lub dokumenty), hasła do kont online bądź wyciągi bankowe.
Wyniki badania pokazują również, że utrata urządzenia — dość powszechne zjawisko — jest kosztowna i stresująca. Trzech na dziesięciu Europejczyków zgubiło swoje urządzenie mobilne lub doświadczyło jego kradzieży (w Polsce 27 proc. badanych). Średni koszt takiego zdarzenia dla krajów europejskich to 122 euro za wymianę lub możliwość tymczasowego używania innego telefonu, a w przypadku tabletu2 — prawie dwa razy tyle, 233 euro. Główne obawy użytkowników związane z utratą telefonu to przede wszystkim wysoki rachunek od operatora z tytułu wykonanych rozmów (deklaruje to 43 proc. Europejczyków i aż 56 proc. Polaków), niepożądany kontakt z osobami z książki telefonicznej (Polska – 35 proc., Europa -26 proc.) i zakupy dokonane za pośrednictwem urządzenia przez osoby trzecie (Polska – 33 proc., Europa – 26 proc.).