Renault-Nissan liczy na Rosję i Indie

Carlos Ghosn zakłada, że rynek samochodów w Rosji ożywi się i z pomocą AwtoWAZ przejmie w nim 40 proc. W Indiach uruchomił produkcję tanich pojazdów Datsuna.

Publikacja: 17.07.2013 10:57

Carlos Ghosn zakłada, że rynek samochodów w Rosji ożywi się i z pomocą AwtoWAZ przejmie w nim 40 proc. W Indiach uruchomił produkcję tanich pojazdów Datsuna.

Według danych Zrzeszenia Europejskiego Biznesu AEB sprzedaż samochodów w Rosji malała przez 4 ostatnie miesiące wraz z problemami gospodarki tego kraju. AEB zwiększył niedawno prognozę rocznego spadku do 5 proc.

Prezes Renaulta-Nissana jest jednak optymistą i zakłada wzrost rynku w dłuższej perspektywie, bo mało mieszkańców Rosji ma własne 4 kółka. — Nie wątpię ani przez chwilę, że proporcja posiadaczy samochodów w Rosji powinna być nie mniejsza niż w Portugalii, Hiszpanii i Włoszech. Może dochodzić do kwartalnego, a nawet rocznego spadku sprzedaży, ale jestem pewien, że trwała tendencja jest wzrostowa — powiedział w wywiadzie dla dziennika „Wiedomosti".

W Rosji 300 mieszkańców na 1000 ma samochód, podczas gdy średnia europejska wynosi 500 — dodał.

W 2012 r. Renault-Nissan sfinalizował umowę o przejęciu do połowy 2014 r. kontroli nad AwtoWAZ, pogłębiając istniejące od 4 lat partnerstwo z rosyjskim producentem, bo chce korzystać z popytu na nowe pojazdy wśród Rosjan o rosnących dochodach i aspiracjach.

Ghosn nie podał prognozy sprzedaży w Rosji, ale powiedział, że jego zamiarem jest, aby Renault, Nissan i AwtoWAZ zwiększyły do 40 proc. udział w rynku z tegorocznych 32 proc. Wcześniej mówił, że chce osiągnąć 40 proc. sprzedaży do 2016 r. Co do do całego świata, powtórzył poprzednią prognozę, że w tym roku zostanie sprzedana rekordowa liczba ponad 81 mln pojazdów. Byłby to wzrost o 3 proc. wobec poprzedniego roku.

Zapytany o plany Renaulta produkcji samochodów i vanów wspólnie z i ZIŁ-em odpowiedział, że rozmowy są na wstępnym etapie i nie może podać niczego konkretnego. W marcu PSA Peugeot Citroen ogłosił, że rozmawia z ZIŁ o wspólnej produkcji, potwierdzając informacje rosyjskiego dziennika. Rosjanie liczą na podpisanie kontraktów z kilkoma firmami.

Go Datsun w Indiach

Wcześniej Ghosn uczestniczył w uroczystej premierze w Delhi taniego samochodu wznowionej marki Datsun na rynek indyjski.

Pięciodrzwiowy hatchback o nazwie Go będzie produkowany przez Nissana i Renaulta w zakładzie w Chennai (d. Madras) o zdolności produkcyjnej 400 tys. sztuk rocznie i sprzedawany od 2014 r. za niecałe 400 tys. rupii (6700 dolarów). To pierwszy z rodziny takich pojazdów Datsuna, wstępne modele pojawia się w ciągu 3 lat, a ich ceny mogą być jeszcze niższe od ceny Go.

Chcąc uczynić go bardziej dostępnym dla konsumentów Nissan starał się obniżyć koszty produkcji każdego auta do 3-5 tys. dolarów. Pierwsze samochody znajdą się w sprzedaży na początku 2014 r. — Są przeznaczone dla innych klientów, dlatego proponujemy odmienną markę — wyjaśniła rzeczniczka Datsuna Tatiana Natarova.

Dla osiągnięcia niskich kosztów projektanci ograniczyli auto do niemal wszystkich komponentów, które można wyprodukować w Indiach. Samochody Datsuna nie będą mieć wyposażenia uważanego za zbędne przez użytkowników — elektrycznie otwieranych szyb, nawigacji czy dodatkowych poduszek powietrznych. Nissan nie zamierzał stosować nowych technologii, wykorzystał już sprawdzone, zwłaszcza dotyczące silników i układów przenoszenia napędu.

- Staramy się utrzymać konkurencyjną cenę auta Datsuna, bo takie produkty są atrakcyjne w dolnej połowie rynku, gdzie Nissan nie ma bardzo czym konkurować — stwierdził dyrektor programu Datsuna Aswani Gupta.

Toyota nie chciała początkowo psuć sobie wizerunku tanim autem, w końcu zaczęła w 2010 r. produkować w Indiach sedana Etios w cenie 545 tys. rupii, a od 2011 r. hatchbacka za ok. 450 tys.

Mimo bardzo dobrej ceny Datsun będzie mieć do czynienia z ostrą konkurencją ze trony Maruti Suzuki i Hyundaia, które łącznie kontrolują dwie trzecie rynku, bez SUV i vanów. Maruti ma 1200 salonów, Hyundai ponad 350, a Nissan zaledwie 100, ale planuje ich potrojenie do 2017 r.

W roku kończącym się w marcu 2017 Nissan chce przejąć 10 proc. indyjskiego rynku pojazdów osobowych wszystkich rodzajów. W maju miał 1 proc.

Nissan zapowiedział w ubiegłym roku wznowienie marki Datsun z przeznaczeniem na wschodzące rynki. Zacznie od Indii, Rosji i Indonezji, w przyszłym roku będzie sprzedawać te samochody w w RPA. W dalszej perspektywie chce wejść do Azji Płd. -Wsch, Ameryki Łacińskiej (Brazylia), na Bliski Wschód i do Afryki.

Carlos Ghosn zakłada, że rynek samochodów w Rosji ożywi się i z pomocą AwtoWAZ przejmie w nim 40 proc. W Indiach uruchomił produkcję tanich pojazdów Datsuna.

Według danych Zrzeszenia Europejskiego Biznesu AEB sprzedaż samochodów w Rosji malała przez 4 ostatnie miesiące wraz z problemami gospodarki tego kraju. AEB zwiększył niedawno prognozę rocznego spadku do 5 proc.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?