Renault-Nissan liczy na Rosję i Indie

Carlos Ghosn zakłada, że rynek samochodów w Rosji ożywi się i z pomocą AwtoWAZ przejmie w nim 40 proc. W Indiach uruchomił produkcję tanich pojazdów Datsuna.

Publikacja: 17.07.2013 10:57

Carlos Ghosn zakłada, że rynek samochodów w Rosji ożywi się i z pomocą AwtoWAZ przejmie w nim 40 proc. W Indiach uruchomił produkcję tanich pojazdów Datsuna.

Według danych Zrzeszenia Europejskiego Biznesu AEB sprzedaż samochodów w Rosji malała przez 4 ostatnie miesiące wraz z problemami gospodarki tego kraju. AEB zwiększył niedawno prognozę rocznego spadku do 5 proc.

Prezes Renaulta-Nissana jest jednak optymistą i zakłada wzrost rynku w dłuższej perspektywie, bo mało mieszkańców Rosji ma własne 4 kółka. — Nie wątpię ani przez chwilę, że proporcja posiadaczy samochodów w Rosji powinna być nie mniejsza niż w Portugalii, Hiszpanii i Włoszech. Może dochodzić do kwartalnego, a nawet rocznego spadku sprzedaży, ale jestem pewien, że trwała tendencja jest wzrostowa — powiedział w wywiadzie dla dziennika „Wiedomosti".

W Rosji 300 mieszkańców na 1000 ma samochód, podczas gdy średnia europejska wynosi 500 — dodał.

W 2012 r. Renault-Nissan sfinalizował umowę o przejęciu do połowy 2014 r. kontroli nad AwtoWAZ, pogłębiając istniejące od 4 lat partnerstwo z rosyjskim producentem, bo chce korzystać z popytu na nowe pojazdy wśród Rosjan o rosnących dochodach i aspiracjach.

Ghosn nie podał prognozy sprzedaży w Rosji, ale powiedział, że jego zamiarem jest, aby Renault, Nissan i AwtoWAZ zwiększyły do 40 proc. udział w rynku z tegorocznych 32 proc. Wcześniej mówił, że chce osiągnąć 40 proc. sprzedaży do 2016 r. Co do do całego świata, powtórzył poprzednią prognozę, że w tym roku zostanie sprzedana rekordowa liczba ponad 81 mln pojazdów. Byłby to wzrost o 3 proc. wobec poprzedniego roku.

Zapytany o plany Renaulta produkcji samochodów i vanów wspólnie z i ZIŁ-em odpowiedział, że rozmowy są na wstępnym etapie i nie może podać niczego konkretnego. W marcu PSA Peugeot Citroen ogłosił, że rozmawia z ZIŁ o wspólnej produkcji, potwierdzając informacje rosyjskiego dziennika. Rosjanie liczą na podpisanie kontraktów z kilkoma firmami.

Go Datsun w Indiach

Wcześniej Ghosn uczestniczył w uroczystej premierze w Delhi taniego samochodu wznowionej marki Datsun na rynek indyjski.

Pięciodrzwiowy hatchback o nazwie Go będzie produkowany przez Nissana i Renaulta w zakładzie w Chennai (d. Madras) o zdolności produkcyjnej 400 tys. sztuk rocznie i sprzedawany od 2014 r. za niecałe 400 tys. rupii (6700 dolarów). To pierwszy z rodziny takich pojazdów Datsuna, wstępne modele pojawia się w ciągu 3 lat, a ich ceny mogą być jeszcze niższe od ceny Go.

Chcąc uczynić go bardziej dostępnym dla konsumentów Nissan starał się obniżyć koszty produkcji każdego auta do 3-5 tys. dolarów. Pierwsze samochody znajdą się w sprzedaży na początku 2014 r. — Są przeznaczone dla innych klientów, dlatego proponujemy odmienną markę — wyjaśniła rzeczniczka Datsuna Tatiana Natarova.

Dla osiągnięcia niskich kosztów projektanci ograniczyli auto do niemal wszystkich komponentów, które można wyprodukować w Indiach. Samochody Datsuna nie będą mieć wyposażenia uważanego za zbędne przez użytkowników — elektrycznie otwieranych szyb, nawigacji czy dodatkowych poduszek powietrznych. Nissan nie zamierzał stosować nowych technologii, wykorzystał już sprawdzone, zwłaszcza dotyczące silników i układów przenoszenia napędu.

- Staramy się utrzymać konkurencyjną cenę auta Datsuna, bo takie produkty są atrakcyjne w dolnej połowie rynku, gdzie Nissan nie ma bardzo czym konkurować — stwierdził dyrektor programu Datsuna Aswani Gupta.

Toyota nie chciała początkowo psuć sobie wizerunku tanim autem, w końcu zaczęła w 2010 r. produkować w Indiach sedana Etios w cenie 545 tys. rupii, a od 2011 r. hatchbacka za ok. 450 tys.

Mimo bardzo dobrej ceny Datsun będzie mieć do czynienia z ostrą konkurencją ze trony Maruti Suzuki i Hyundaia, które łącznie kontrolują dwie trzecie rynku, bez SUV i vanów. Maruti ma 1200 salonów, Hyundai ponad 350, a Nissan zaledwie 100, ale planuje ich potrojenie do 2017 r.

W roku kończącym się w marcu 2017 Nissan chce przejąć 10 proc. indyjskiego rynku pojazdów osobowych wszystkich rodzajów. W maju miał 1 proc.

Nissan zapowiedział w ubiegłym roku wznowienie marki Datsun z przeznaczeniem na wschodzące rynki. Zacznie od Indii, Rosji i Indonezji, w przyszłym roku będzie sprzedawać te samochody w w RPA. W dalszej perspektywie chce wejść do Azji Płd. -Wsch, Ameryki Łacińskiej (Brazylia), na Bliski Wschód i do Afryki.

Biznes
Energetyczny plan Orlenu. Odpowiedzialnie o energii przyszłości
Biznes
Apel do Elona Muska w sprawie Polski. Rafał Brzoska: Jesteśmy jak Mongolia?
Biznes
Na stole 16. pakiet sankcji przeciwko Rosji. Mocno uderzy w aluminium i LNG
Biznes
SpaceX wyniosło na orbitę najmniejszego polskiego satelitę. Zbudowali go studenci
Biznes
Liczba fuzji spadła, ale i tak jest duża
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego