Miasta chcą kupować elektryczne autobusy

Autobusy na prąd są bezgłośne i bezemisyjne, ale kosztują 2 mln zł.

Publikacja: 16.09.2013 00:23

Transport publiczny w polskich aglomeracjach ma się stać bardziej ekologiczny. Już osiem miast rozważa wprowadzenie do swojego taboru autobusów elektrycznych. Testy pojazdów produkowanych przez firmę Solaris z Bolechowa pod Poznaniem przeprowadzono już w Warszawie, Poznaniu, Szczecinie, Gorzowie, Gdańsku, Krakowie i Zielonej Górze.

3560 autobusów różnych typów wyprodukowały w 2012 roku fabryki w Polsce

Pierwsze zakupy miałyby dojść do skutku, gdy samorządy zostaną dofinansowane funduszami unijnymi w ramach nowej perspektywy budżetowej. – Rozpoznawane są możliwości finansowania projektów,  jakimi byłby zakup samych autobusów, jak również budowa infrastruktury ładowania – powiedział „Rz" zastępca dyrektora ds. PR w Solaris Bus & Coach Mateusz Figaszewski. Autobus elektryczny jest średnio dwukrotnie droższy niż tradycyjny spalinowy – kosztuje ok. 2 mln zł.

Na prąd pod Tatrami

Dziś testy elektrycznego autobusu kończy Zakopane. Autobus obsługiwał trasę z centrum miasta do Kuźnic. Jest bezgłośny i całkowicie bezemisyjny. Władze miasta chciałyby wprowadzić taki autobus na jedną z tras biegnących po terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN). Niewykluczone że jeździłby do Morskiego Oka. Testy zorganizowano w ramach inicjatywy EKO Zakopane, w której uczestniczy miasto oraz TPN, Polskie Koleje Górskie i Polskie Koleje Linowe. – Chcielibyśmy, aby Zakopane stało się najbardziej ekologicznym miastem w Polsce – mówi Janusz Majcher, burmistrz Zakopanego.

Zdaniem przedstawicieli Solarisa, stolica polskich Tatr byłaby idealnym miejscem do promowania rozwijanej przez tego producenta technologii. – Autobus elektryczny stanowi przyszłościowe rozwiązanie, które pozwoliłoby odciążyć ruch samochodowy w jednym z najbardziej obleganych miejsc turystycznych w Polsce – twierdzi Solange Olszewska, prezes firmy Solaris.

Elektryczne autobusy miejskie Solarisa będą wcześniej regularnie kursować za granicą – w Austrii i Niemczech. Firma już sprzedała jeden pojazd do Klagenfurtu. W przyszłym roku dwa pojadą do Dusseldorfu, a pięć zamówił Brunszwik. Producent liczy na kolejne zamówienia dzięki zaostrzanym normom emisji spalin oraz coraz powszechniejszym ulgom dla pojazdów o niskiej emisji CO2. Z początkiem przyszłego roku zostanie obowiązywała norma Euro 6, która wprowadzi niższe limity emisji dla ciężkich pojazdów samochodowych, w tym autobusów.

Solaris, który zbudował pierwszy autobus elektryczny 2 lata temu, koncentruje się na usprawnieniu możliwości ładowania akumulatorów. Najnowsze elektryczne Urbino Electric będą napędzane silnikami o mocy 160 kW z baterii gromadzących 210 kWh energii elektrycznej. Ich ładowanie będzie odbywać się poprzez system plug-in. Pojazdy zostaną ponadto przystosowane do zamontowania bezobsługowego systemu ładowania przez dach, działającego podobnie jak pantograf w tramwaju. Innym sposobem, który może zostać wykorzystany w autobusach Solarisa, jest ładowanie poprzez pętlę indukcyjną.

Na pojawienie się większej liczby autobusów elektrycznych przyjdzie jednak nieco poczekać. Znacznie szybciej przybędzie autobusów hybrydowych.

Coraz więcej hybryd

W Polsce tego typu pojazdy produkowane są w kilku fabrykach autobusów: Solarisa, Volvo oraz MAN-a. Ten ostatni od 3 lat produkuje w Starachowicach i Sadach pod Poznaniem model Lions City Hybrid. 12-metrowy pojazd zdobył w 2011 roku prestiżową nagrodę w dziedzinie wzornictwa przemysłowego „Red dot award", o którą ubiegało się 1,7 tys. przedsiębiorstw z 60 krajów.

Z kolei Volvo, które od kilku lat produkuje hybrydy we Wrocławiu, od tego roku przejmuje także produkcję szwedzkich zakładów w Seffle.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Transport publiczny w polskich aglomeracjach ma się stać bardziej ekologiczny. Już osiem miast rozważa wprowadzenie do swojego taboru autobusów elektrycznych. Testy pojazdów produkowanych przez firmę Solaris z Bolechowa pod Poznaniem przeprowadzono już w Warszawie, Poznaniu, Szczecinie, Gorzowie, Gdańsku, Krakowie i Zielonej Górze.

3560 autobusów różnych typów wyprodukowały w 2012 roku fabryki w Polsce

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe