Transport publiczny w polskich aglomeracjach ma się stać bardziej ekologiczny. Już osiem miast rozważa wprowadzenie do swojego taboru autobusów elektrycznych. Testy pojazdów produkowanych przez firmę Solaris z Bolechowa pod Poznaniem przeprowadzono już w Warszawie, Poznaniu, Szczecinie, Gorzowie, Gdańsku, Krakowie i Zielonej Górze.
3560 autobusów różnych typów wyprodukowały w 2012 roku fabryki w Polsce
Pierwsze zakupy miałyby dojść do skutku, gdy samorządy zostaną dofinansowane funduszami unijnymi w ramach nowej perspektywy budżetowej. – Rozpoznawane są możliwości finansowania projektów, jakimi byłby zakup samych autobusów, jak również budowa infrastruktury ładowania – powiedział „Rz" zastępca dyrektora ds. PR w Solaris Bus & Coach Mateusz Figaszewski. Autobus elektryczny jest średnio dwukrotnie droższy niż tradycyjny spalinowy – kosztuje ok. 2 mln zł.
Na prąd pod Tatrami
Dziś testy elektrycznego autobusu kończy Zakopane. Autobus obsługiwał trasę z centrum miasta do Kuźnic. Jest bezgłośny i całkowicie bezemisyjny. Władze miasta chciałyby wprowadzić taki autobus na jedną z tras biegnących po terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN). Niewykluczone że jeździłby do Morskiego Oka. Testy zorganizowano w ramach inicjatywy EKO Zakopane, w której uczestniczy miasto oraz TPN, Polskie Koleje Górskie i Polskie Koleje Linowe. – Chcielibyśmy, aby Zakopane stało się najbardziej ekologicznym miastem w Polsce – mówi Janusz Majcher, burmistrz Zakopanego.
Zdaniem przedstawicieli Solarisa, stolica polskich Tatr byłaby idealnym miejscem do promowania rozwijanej przez tego producenta technologii. – Autobus elektryczny stanowi przyszłościowe rozwiązanie, które pozwoliłoby odciążyć ruch samochodowy w jednym z najbardziej obleganych miejsc turystycznych w Polsce – twierdzi Solange Olszewska, prezes firmy Solaris.