Gorsze wyniki PKP Cargo

Spółka matka kolejowej grupy ogłosiła, że zamierza wprowadzić największego polskiego przewoźnika towarowego na giełdę.

Publikacja: 25.09.2013 17:59

Gorsze wyniki PKP Cargo

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Jednocześnie PKP Cargo  podała wyniki za I półrocze 2013 roku, które  są słabsze niż zeszłoroczne.

Przychody z działalności  operacyjnej po  pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku  wyniosły 2,29 mld zł i były o ok. 180 mln zł niższe od tych za pierwsze półrocze  roku 2012.  W  ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku spadła  również EBITDa i zysk netto spółki. Ebidta wyniosła 312,3 mln zł   ( o 81 mln zł  mniejsza niż o pierwszym półroczu w 2012) zysk netto za pierwsze półrocze wyniósł 76,8 mln zł.  Dla porównania w pierwszym  półroczu 2012 wynosi on 136,6 mln zł.

Wyniki za pierwsze półrocze, nie przesądzają tego jak  zakończy się rok finansowy 2013. - Pierwsze półrocze  jest da nas zazwyczaj słabsze od drugiego. W tym roku  cały rynek  notował spadki  na początku roku, ale  już w lipcu i sierpniu przewieźliśmy rekordowe  ponad 10 mln ton towarów w każdym z tych miesięcy – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.

PKP Cargo  jest największym polskim   kolejowym przewoźnikiem towarowym. W 2012 r. udział Grupy w polskim rynku wyniósł 60,3 proc.  pod względem pracy przewozowej  oraz 50,5 proc. pod względem przewiezionej masy. Udział  spółki w rynku Unii Europejskiej wynosi 8,5 proc.

W 2012 roku Grupa przetransportowała 116,7 milionów ton ładunków, a praca przewozowa wykonana w Polsce wyniosła 29,6 miliarda tonokilometrów.

Prywatyzacja poprzez debiut giełdowy przewoźnika ma nastąpić  w IV kwartale 2013 roku. Wskazanych zostało kilka okienek prywatyzacyjnych.  Po zakończeniu emisji PKP SA, spółka matka kolejowej grupy pozostanie największym akcjonariuszem dysponującym pakietem ponad 50 proc. akcji.

Pracownicy PKP cargo otrzymają akcje spółki o wartości ok. 165 mln zł, których nie będą mogli zbyć przez  najbliższe dwa lata.   Zaproszenie do nabycia reszty zostanie  skierowane   do  inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych –  zapewne funduszy inwestycyjnych  i emerytalnych.

PKP wciąż czeka na zatwierdzenie  przez Komisję Nadzoru Finansowego złożonego w lipcu  prospektu emisyjnego. - Mam nadzieje, że rynek przyjmie PKP Cargo z otwartymi ramionami, mimo, że nie jest to dobry moment na debiuty giełdowe  – mówi Sławomir Nowak, minister  transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. – Wierzę w PKP Cargo. Oczekuje, że po debiucie PKP Cargo będzie konsekwentnie wzmacniać swoją pozycję na rynku europejskim – podsumowuje minister Nowak.

Jednocześnie PKP Cargo  podała wyniki za I półrocze 2013 roku, które  są słabsze niż zeszłoroczne.

Przychody z działalności  operacyjnej po  pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku  wyniosły 2,29 mld zł i były o ok. 180 mln zł niższe od tych za pierwsze półrocze  roku 2012.  W  ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku spadła  również EBITDa i zysk netto spółki. Ebidta wyniosła 312,3 mln zł   ( o 81 mln zł  mniejsza niż o pierwszym półroczu w 2012) zysk netto za pierwsze półrocze wyniósł 76,8 mln zł.  Dla porównania w pierwszym  półroczu 2012 wynosi on 136,6 mln zł.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku