Reklama

Lepsze prognozy dla PKP Intercity

Zysk spółce przyniósł wrzesień, bo w sumie za pierwsze dziewięć miesięcy roku strata wynosi ok. 30 mln zł. Na koniec roku może ona sięgnąć 100 mln zł.

Publikacja: 30.10.2013 04:39

Lepsze prognozy dla PKP Intercity

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

Oficjalne prognozy wciąż przewidują zakończenie roku 2013 stratą w wysokości 140 mln zł. – Liczymy na to, że uda się osiągnąć wynik lepszy o ok. 40 mln zł od prognoz – mówi Paweł Hordyński, wiceprezes PKP Intercity odpowiedzialny za finanse spółki. Jak dodaje, poprawę wyników ma przynieść, mimo spadku przychodów wraz z utratą ok. 4 mln pasażerów, ciecie kosztów.

Wydatki spółki m.in. dzięki obniżeniu kosztów ubezpieczenia, remontów czy finansowych udało się ograniczyć już o ok. 100 mln zł. – W ciągu dwóch lat zaoszczędzimy kolejne ok. 100 mln zł rocznie – dodaje wiceprezes.

To wraz z prognozą odzyskania klientów po wjechaniu na tory Pendolino ma przełożyć się na wypracowanie zysku w 2015 r. na poziomie ok. 93 mln zł. Jeszcze przyszły rok ma przynieść stratę w wysokości ok. 25 mln zł.

W 2014 roku z usług spółki ma zrezygnować kolejne ok. 2 mln pasażerów, a liczba klientów spadnie do ok. 30 mln osób w ciągu roku. Prognozy wskazują, że już w przyszłym roku liczba osób korzystających z pociągów PKP Intercity ma wzrosnąć do 32 mln pasażerów, czyli do poziomu z roku bieżącego.

Wraz z rozpoczęciem obsługi połączeń z Warszawy do Gdańska oraz do Krakowa i Katowic przez Pendolino wzrosną koszty operacyjne spółki. – Nie znamy jeszcze wysokości stawki dostępu do torów, ale zakładamy, że może być nawet dwukrotnie wyższa od obowiązującej obecnie dla pociągów kursujących na trasach, na które wjedzie Pendolino – mówi Paweł Hordyński.

Reklama
Reklama

Według niego, pociągi mają w pierwszym roku zarobić na swoje utrzymanie, zyski zaczną przynosić w kolejnym roku po wypuszczeniu ich na tory, kiedy przekonają się do nich klienci. Stanie się tak, jeżeli PKP PLK zakończy prace na liniach kolejowych i tabor będzie mógł trasę z Warszawy do Gdańska pokonać w czasie 2 godzin 40 minut, o ponad 3 godziny szybciej niż obecnie.

Zakup szybkich pociągów Pendolino to niejedyna inwestycja w tabor PKP Intercity, którego wymiana ma przyciągnąć klientów. W sumie inwestycje w nowy tabor mają, razem z unijnymi dotacjami, zamknąć się kwotą ok. 5,5 mld zł.

Największa to zakup Pendolino, za 1,8 mld zł, z czego UE dołoży 22 proc. Zakup 20 elektrycznych pociągów, które będą kursować z prędkością 160 km/h, to wydatek w wysokości 960 mln zł, przez Brukselę finansowany w 70 proc. Kolejną pod względem wartości inwestycją jest zakup kolejnych 20 pociągów elektrycznych, przetarg czeka na rozstrzygnięcie. Zakup za ok. 800 mln zł 10 piętrowych pociągów, które będą kursowały między Łodzią a Warszawą, planowany jest z dotacji unijnych na lata 2014–2020.

—Agnieszka Stefańska

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama