Egipt wraca do łask turystów

W biurach podróży nie ma śladu po kryzysie. Sprzedaż oferty letniej była większa o 10 proc. niż rok temu, a zimowej może wzrosnąć nawet o 20 proc.

Publikacja: 31.10.2013 02:03

Egipt wraca do łask turystów

Foto: Bloomberg

Egipt wraca na pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych krajów wybieranych przez polskich turystów. W ubiegłym tygodniu, ostatnim pełnym w sprzedaży tegorocznego sezonu letniego, miał prawie 35-procentowy udział w dokonywanych rezerwacjach. – Z perspektywy polskich biur podróży sytuacja w Egipcie wróciła do normy – komentuje prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki (PZOT) Krzysztof Piątek. Co prawda, w podsumowaniu całego sezonu, największy – 22,7-procentowy – udział w rynku zdobyła Grecja, za nią uplasowała się Turcja, a Egipt ze spadkiem sprzedaży o przeszło jedną piątą znalazł się dopiero na trzecim miejscu, ale to się ma  zmienić.

– Niewiele jest kierunków mogących tak jak Egipt konkurować ceną. Jeśli nic złego się tam nie wydarzy, w przyszłym roku będzie ponownie w gronie liderów – uważa wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek.

Biura zarobią

Tegoroczny sezon okazał się dla biur podróży całkiem udany. Według danych systemu rezerwacyjnego Merlin liczba klientów wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o blisko 11 proc. Korzystnym akcentem okazał się ubiegły tydzień, w którym sprzedaż podskoczyła o przeszło jedną trzecią. Według szacunków branżowej firmy analitycznej Travel Data w tym roku łączny zysk biur podróży może sięgnąć 80 mln zł. Byłby to wynik lepszy niż w 2008 roku, gdzie zyski wyniosły 78,5 mln zł i po którym nastąpiły cztery kolejne lata dużych strat.

W ubiegłym roku straty branży miały sięgnąć 30 mln zł. Teraz sytuacja poprawiła się m.in. dzięki lepszemu planowaniu. Touroperatorzy znacznie ostrożniej przygotowywali programy i lepiej dopasowalipodaż do popytu. W rezultacie nie płacili za puste miejsca w hotelach i samolotach.

W podsumowaniu całego lata czwarte miejsce zajęła Hiszpania, kolejne dwa – Bułgaria i Włochy. Hiszpania wygrywała w tym roku na kłopotach Egiptu – gdy w tym ostatnim kraju wybuchły zamieszki, hiszpańskie plaże okazały się jednym z głównych zamienników. W ubiegłym tygodniu udział Hiszpanii w łącznej sprzedaży przekroczył 31 proc. Na zakończenie sezonu wzrosła także popularność Tunezji. W ubiegłym tygodniu była trzecia, choć w całym sezonie dopiero siódma.

Coraz więcej zimy

Teraz rozkręca się sprzedaż oferty zimowej. W ciągu ostatnich czterech tygodni liczba klientów jest o 20 proc. większa niż w tym samym czasie rok temu. Ma to być dobrym prognostykiem dla wyników całego sezonu zimowego. – Nie widać nawet drobnego śladu pozostałości po kryzysie – stwierdza PZOT.

Najszybciej rośnie sprzedaż wycieczek na kierunki egzotyczne. Duże powodzenie mają Kenia i Dominikana, w czołówce dalekich wyjazdów znalazły się Wyspy Zielonego Przylądka. Za 5,5 tys. zł można polecieć z biurem podróży na Kubę, za 4,2 tys. zł do Chin, a niecałe 6 tys. zł kosztuje Mauritius. Jednym z wycieczkowych hitów staje się Gambia: jest tania, bo rezerwacje zaczynają się poniżej 3 tys. zł.

W przyszłym roku ma się umocnić tendencja do organizowania wakacyjnych wyjazdów na własną rękę. Już w tym sezonie było ich o kilkanaście proc. więcej niż rok temu.

Egipt wraca na pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych krajów wybieranych przez polskich turystów. W ubiegłym tygodniu, ostatnim pełnym w sprzedaży tegorocznego sezonu letniego, miał prawie 35-procentowy udział w dokonywanych rezerwacjach. – Z perspektywy polskich biur podróży sytuacja w Egipcie wróciła do normy – komentuje prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki (PZOT) Krzysztof Piątek. Co prawda, w podsumowaniu całego sezonu, największy – 22,7-procentowy – udział w rynku zdobyła Grecja, za nią uplasowała się Turcja, a Egipt ze spadkiem sprzedaży o przeszło jedną piątą znalazł się dopiero na trzecim miejscu, ale to się ma  zmienić.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie