Ponad 4 miliardy euro może otrzymać Polska na rozbudowę szlaków komunikacyjnych w ramach europejskiej sieci transportowej TEN-T. Dziś Parlament Europejski przyjął dokument wyznaczający jej kształt do roku 2050. Dokument określa najważniejsze szlaki komunikacyjne, których budowa jest niezbędna do sprawnego transportowania osób i towarów na całym obszarze UE.

- Dzisiejsze głosowanie zamknęło wielomiesięczny okres trudnych negocjacji - podsumowuje Artur Zasada, członek Komisji Transportu i Turystyki PE. Polska ma zagwarantowane wsparcie finansowe na najbliższe trzy lata. W tym czasie musimy przygotować projekty i rozpocząć inwestycje. – Jeśli nie zdążymy, pieniądze będą dalej dostępne, ale już na zasadzie konkursu, więc trzeba się będzie nimi podzielić z innymi krajami - podkreśla Zasada.

Rozporządzenie dotyczące Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T definiuje jak powinna wyglądać sieć połączeń dla wszystkich rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, wodnego i powietrznego. W dokumencie wprowadzono rozróżnienie na sieć bazową i pomocniczą. Pierwsza sieć, będąca szkieletem infrastruktury transportowej, ma powstać do 2030 roku. Druga, uzupełniająca i rozwijająca pierwszą, ma być gotowa do 2050 roku.

Według zasad nowej polityki transportowej opublikowanej przez Komisję Europejską w połowie października, kręgosłupem europejskiego transportu będzie dziewięć głównych korytarzy. Mają one radykalnie usprawnić komunikację pomiędzy krajami UE. Unijne pieniądze sfinansują nie tylko nowe inwestycje, ale będą też przeznaczone na modernizację, remonty i utrzymanie obecnych połączeń. Priorytetem będą połączenia na kierunkach wschód-zachód, bo ich rozwój jest najbardziej opóźniony. Będzie to najbardziej radykalna reforma w unijnej polityce infrastruktury od lat 80. - Nowoczesna sieć transportowa przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności unijnej gospodarki.

Przez nasz kraj przebiegają dwa priorytetowe korytarze transportowe: bałtycko-adriatycki oraz Morze Północne–Bałtyk. Najważniejszym projektem drugiego korytarza jest "Rail Baltic", czyli linia kolejowa łącząca północno-wschodnią Polskę, Kowno, Rygę i Tallin.