Na ich zgłoszenia czeka Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych w ramach Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej finansowanego z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej".
Dzięki środkom unijnym przedsiębiorcy z Polski wschodniej (z pięciu regionów: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie) mogą wyjeżdżać na zagraniczne targi i misje, nie ponosząc kosztów. Udział w tych imprezach daje szansę na nawiązanie relacji biznesowych i co za tym idzie – zdobycie nowych rynków zbytu. W dotychczasowej (od stycznia 2010 r. do października 2013 r.) realizacji programu promocji przedsiębiorcy i samorządowcy z makroregionu uczestniczyli w 123 wydarzeniach promocyjnych o charakterze międzynarodowym.
Wzięło w nich udział 1473 przedsiębiorców, 395 samorządowców oraz 60 firm z zagranicy. Przedsiębiorcy zadeklarowali (PAIiIZ ankietowała ich już trzykrotnie) 330 mln zł zysków z udziału w programie, w tym 269 mln zł to już zawarte kontrakty (pozostałe zyski to m.in. inwestycje w nowe fabryki).
Najwięcej umów (269) zawarł sektor spożywczy. Na drugim miejscu plasuje się sektor bieliźniarski (101 kontraktów), na trzecim jachtowy (76). Główne kierunki działań promocyjnych to państwa UE, USA, Rosja, Chiny, Korea i Indie, a sektory to: spożywczy, drzewny i meblarski, BPO oraz jachtowy.
Do 23 stycznia br. PAIiZ czeka na zgłoszenia firm z sektora spożywczego, które chcą się udać w maju (12–16) na targi „Sial China 2014" w Szanghaju.