- Do PGP zostało skierowane zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli. Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Urząd Komunikacji Elektronicznej będzie mógł rozpocząć czynności kontrolne w PGP nie wcześniej niż po 7 dniach od doręczenia przedsiębiorcy zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli – czytamy w komunikacie UKE.
W opublikowanym komunikacie UKE przypomina, że zgodnie z obowiązującym prawem działalność pocztową może wykonywać przedsiębiorca, który spełnia kilka podstawowych warunków. Najważniejszym z nich jest zapewnienie odpowiednich warunków do przestrzegania tajemnicy pocztowej.
- Obowiązek zachowania tajemnicy pocztowej jest nieograniczony w czasie. Operator pocztowy jest zobowiązany do zachowania należytej staranności w zakresie uzasadnionym względami technicznymi lub ekonomicznymi przy zabezpieczaniu przed ujawnieniem tajemnicy pocztowej wszystkich urządzeń i obiektów wykorzystywanych przy świadczeniu usług pocztowych oraz zbiorów danych – czytamy w komunikacie UKE.
Ponadto firmy świadczące usługi pocztowe muszą zapewnić warunki techniczne i organizacyjne do świadczenia usług pocztowych niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa obrotu pocztowego, posiada regulamin świadczenia usług pocztowych oraz cennik usług pocztowych, nie był prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo przeciwko ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub umyślne przestępstwo skarbowe - dotyczy to osób fizycznych wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub osób kierujących działalnością osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną oraz zapewnia, że wykonywanie działalności objętej wpisem do rejestru nie zagraża obronności, bezpieczeństwu państwa lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
- Operator pocztowy ma obowiązek zapewnić wszelkie warunki do prowadzenia działalności pocztowej, w tym jak wspomniano wyżej do zapewnienia przestrzegania tajemnicy pocztowej oraz zapewnienia bezpieczeństwa obrotu pocztowego na każdym etapie świadczenia usług (tj. od momentu przyjęcia przesyłki do doręczenia, poprzez etap sortowania, przemieszczania oraz doręczenie przesyłki adresatowi). Dotyczy to zarówno pracowników operatora pocztowego, jak i jego podwykonawców oraz agentów pocztowych – wskazuje UKE.