Daimler goni rywali

Trzeci niemiecki producent aut segmentu premium zwiększa sprzedaż dzięki nowościom i goni rywali, BMW i Audi

Publikacja: 09.02.2014 14:30

Daimler goni rywali

Foto: Bloomberg

Rok temu prezes Dieter Zetsche uprzedzał drugi raz o gorszych wynikach, a krytykowano go za sprzedaż zostającą w tyle za konkurentami z Monachium i Ingolstadt. Gdy doszło do podpisania umowy z nim, dostał przedłużenie na 3 lata zamiast pięciu.

Teraz nie tylko może chwalić się rosnącym zyskiem dzięki atrakcyjnym nowym modelom, ale także snuje optymistyczne prognozy na 2014 r. Inwestorów cieszy, że dotrzymuje złożonych obietnic cięcia kosztów, likwiduje niedociągnięcia i zmniejsza dystans do rywali.

W IV kwartale zysk operacyjny Daimlera skoczył o 45 proc. do 2,5 mld euro, obroty wzrosły o 8 proc. do 32,08 mld. Zysk netto zmalał o 36 proc., bo rok temu firma ze Stuttgartu miała duży uzysk nadzwyczajny ze sprzedaży udziału w Airbusie. W całym 2013 r. obroty zwiększyły się o 3 proc. do 118 mld, zysk netto o 28 proc. do 8,7 mld, a operacyjny zmalał wprawdzie o 3 proc. do 7,9 mld, ale i tak był większy od zapowiadanego.

- Nasze wysiłki opłaciły się: Daimler jest w bardzo dobrej sytuacji — oświadczył prezes na konferencji prasowej przedstawiając bilans i prognozy. Firma zawdzięcza poprawę doskonałej sprzedaży działu samochodów osobowych. W styczniu wzrosła w Europie o 6 proc., a w Chinach nawet o 15 proc. Dużym powodzeniem cieszą się nowości, np. sedan klasy A, kompakt klasy B, czy auta po liftingu.

Prezes Zetsche zakłada w tym roku znaczne zwiększenie zysku operacyjnego EBIT dzięki większej zyskowności działów samochodów osobowych i ciężarowych, który również oferuje odmłodzone modele. Przewiduje, że globalna sprzedaż aut osobowych może wzrosnąć nawet o 5 proc. Producent chce zwiększyć przeciętną marżę operacyjną w Mercedes-Benz Cars do 10 proc. z 6,5 proc. w 2013 r., aby zbliżyć się poziomem rentowności do obu konkurentów. BMW ma 9 proc., Audi 9,4 proc.

Nowości w każdym segmencie

Ma to osiągnąć premierami odmłodzonych modelu, sedana klasy C, kompaktowego coupé CLA, kompaktowych hatchbacków klasy A i B oraz limuzyny najwyższej klasy S i miejskich Smartów. Będzie nadal ciąć koszty i rozwijać się na wschodzących rynkach.

Zyski będą rosnąć, bo w nowych autach zwiększy się proporcja wspólnych podzespołów dzięki modułowemu układowi napędu na przednie koła i nowemu rozwiązaniu napędu na tylne. — Główną siłą napędową jest niewątpliwie produkt — podkreślił prezes. Mercedes rozszerzy wkrótce produkcję auta średniej wielkości klasy C, najbardziej sprzedawanego, z tylnym napędem. To pozwoli zmniejszyć koszty i zwiększyć tempo produkcji

Auto klasy powstaje już w Bremie, jego produkcja ruszy w Chinach, RPA i USA w ramach najbardziej ambitnego przedsięwzięcia w historii firmy. Terenowy kompakt GLA tak samo zaprojektowany jak auta klasy A i B zapewni większą marżę. Popyt na nowości pozwoli producentowi zwiększyć sprzedaż bez stosowania dużych rabatów. Daimler zadba też o większą zyskowność Smarta. Następne miejskie auto pojawi się w tym roku, ale chyba nie da marży 10 proc., jak Mercedes.

Duże zmiany szykują się Chinach, gdzie występuje największy dystans w zyskowności do konkurentów. W marcu Daimler dokonał tam przesunięć w ramach walki z obniżaniem cen, wprowadził sedana E po liftingu. — To samochód z dużymi szansami w tym roku — uważa Zetsche.

D. Zetsche potwierdził zamiar uczynienia z Mercedesa ponownie lidera pod względem wielkości sprzedaży, po ustąpieniu miejsca BMW i Audi. Wyzwaniami dla firmy będą jednak kwestie kosztów i wydajności produkcji, wahania kursów walut w tym roku. W 2013 r. Daimler stracił na nich 4,5 mld euro zwłaszcza pod koniec roku na kilku wschodzących rynkach.

Rok temu prezes Dieter Zetsche uprzedzał drugi raz o gorszych wynikach, a krytykowano go za sprzedaż zostającą w tyle za konkurentami z Monachium i Ingolstadt. Gdy doszło do podpisania umowy z nim, dostał przedłużenie na 3 lata zamiast pięciu.

Teraz nie tylko może chwalić się rosnącym zyskiem dzięki atrakcyjnym nowym modelom, ale także snuje optymistyczne prognozy na 2014 r. Inwestorów cieszy, że dotrzymuje złożonych obietnic cięcia kosztów, likwiduje niedociągnięcia i zmniejsza dystans do rywali.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?