Peugeot 308 podbił rynek

Miały być kolejne cięcia i ograniczanie gamy modeli. W rzeczywistości Peugeot przyjmuje nowych pracowników i zwiększa produkcję. Powód? Niesłychane powodzenie modelu 308.

Publikacja: 16.03.2014 11:30

Peugeot 308 podbił rynek

Foto: Bloomberg

Ten samochód, który w Polsce kosztuje od 59,9 tys. złotych, a kupującym oferowane są najróżniejsze promocje, np na tańszy serwis i nie tylko ceną ostro konkuruje z Golfem i Fordem Focusem, otrzymał tytuł „Auta roku" podczas kończącego się dzisiaj Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. W konkursie  wyprzedził   6 innych aut, w tym elektrycznego i3 BMW, model Tesli i najnowszego Forda Focusa.

Tydzień temu decyzja dziennikarskiego jury wprawiła w zdumienie rynek. Mówiono także, że miał to być prezent dla  Carlosa Tavaresa ,nowego szefa całego PSA  Peugeot Citroen .  Ten inżynier z wykształcenia, kierowca  aut rajdowych z zamiłowania  został     wybrany do poprowadzenia koncernu, bo jest przede wszystkim specjalistą od cięcia kosztów.   Doskonale udało  mu się  to w Renaulcie, gdzie pracował wcześniej.

Od początku roku Peugeot zebrał zamówienia na 60 tys. aut modelu 308. Dlatego w fabryce w Sochaux wprowadzona zostanie trzecia zmiana na której zatrudnionych zostanie 600 nowych pracowników, w tym (tu już widać rękę oszczędnego Tavaresa) 450 osób otrzyma zatrudnienie na czas określony. Dla Peugeota, to prawdziwa rewolucja. Firma była zmuszona do zamknięcia fabryki w podparyskim Aulnay i zwolnienia zatrudnionych tam 11,2 tys. pracowników. Decyzja o zwiększeniu zatrudnienia w momencie, kiedy rynek europejski bardzo powoli wychodzi z dołka zaskoczyła rynek. Analitycy nawet nie są w stanie przypomnieć, kiedy słyszeli od Peugeota informacje, że przyjmuje ludzi do pracy, a nie planuje kolejnych zwolnień(krótka pamięć : w 2011 roku). „To oznacza jednak, że firma jest w stanie wykorzystać powodzenie swoich nowych produktów" - napisał w swoim opracowaniu Erich Hauser, analityk w londyńskim International Strategy&Investment Group.

W ubiegłym roku PSA straciła część swojego udziału w malejącym rynku europejskim, który spadł z 11,7 do 10,9 proc. Ale już w pierwszych miesiącach 2014 , właśnie dzięki 308 zaczęła tę stratę odrabiać. Według danych ACEA ten udział zwiększa się w szybkim tempie i w styczniu 2014 wyniósł już 11,5 proc., bo wzrost sprzedaży sięgnął 6,9 proc., czyli rósł szybciej, niż rynek (5,2 proc.).

Fabryka W Socheaux zatrudnia dzisiaj 10,8 tys. osób na umowach na czas nieokreślony i 600 kolejnych na umowy czasowe. Z zakładu wyjeżdżają oprócz 308 także luksusowe 508 i 3008. Teraz produkcja 308 zwiększy się o 180 aut dziennie do 1563 i model ten powoli  będzie zastępował kompakt sprzedawany od 2007 roku. O tym, że będzie rynkowym hitem wiadomo było już w ubiegłym roku, bo sprzedano ponad 240 tys. 308, czyli jego udział w całkowitej sprzedaży Peugeota wyniósł 16 proc.

Za wzrostem udziały rynkowego poszedł także kurs akcji, które od początku roku podrożały o 45 proc. do 13,65 euro w ostatni piątek.

Podczas genewskiego salonu, szef marki Peugeot Maxime Picat nie mógł się nacieszyć sukcesem 308. Zapewniał, że to dopiero pierwsze auto z odnowionej oferty (właśnie wyprodukowano w Czechach najnowsze 108), a nagroda dla 308 oznacza, że to, co się robi dzisiaj w firmie jest naprawdę wiarygodne.

Podobne nadzieje Peugeot wiąże z crossoverem 2008. Obydwa auta mają pomóc firmie przywrócić zyskowność po latach strat, które w dwóch ubiegłych latach sięgnęły 6 mld euro. Na ten rok Carlos Tavares przewiduje wzrost sprzedaży na poziomie przynajmniej 2 proc.

Odnowienie oferty modelowej obydwóch marek będzie miało warcie z zastrzyku kapitału w wysokości 5,27 mld euro, jako otrzyma firma po przejęciu części udziałów przez rząd francuski oraz chiński koncern Dongfeng.

Marka Peugeot jest już znana w Chinach, gdzie na ten rok prognozowany jest wzrost sprzedaży o 27 proc. do 330 tys. aut. Żeby ten cel mógł zostać zrealizowany sieć dilerska zostanie zwiększona prawie o jedną czwartą do 500 punktów.

Ten samochód, który w Polsce kosztuje od 59,9 tys. złotych, a kupującym oferowane są najróżniejsze promocje, np na tańszy serwis i nie tylko ceną ostro konkuruje z Golfem i Fordem Focusem, otrzymał tytuł „Auta roku" podczas kończącego się dzisiaj Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. W konkursie  wyprzedził   6 innych aut, w tym elektrycznego i3 BMW, model Tesli i najnowszego Forda Focusa.

Tydzień temu decyzja dziennikarskiego jury wprawiła w zdumienie rynek. Mówiono także, że miał to być prezent dla  Carlosa Tavaresa ,nowego szefa całego PSA  Peugeot Citroen .  Ten inżynier z wykształcenia, kierowca  aut rajdowych z zamiłowania  został     wybrany do poprowadzenia koncernu, bo jest przede wszystkim specjalistą od cięcia kosztów.   Doskonale udało  mu się  to w Renaulcie, gdzie pracował wcześniej.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia
Biznes
Co przewiduje traktat UE-Mercosur? Na pewno dalsze spory i protesty
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Rosji zabraknie czołgów. Nie ma ich z czego produkować