Sprzedaż szybuje w ostatnich tygodniach kratki bez VAT

O 6,6 proc. wzrosła ?od początku roku sprzedaż ?aut osobowych w Europie. ?W Polsce aż o 22,7 proc. ?– wynika z danych ACEA.

Publikacja: 19.03.2014 07:37

Luty przyniósł wzrost aż 8-procentowy w porównaniu z tym samym miesiącem 2013 roku.

Optymizm w ocenie wyników powinien jednak być umiarkowany, bo dane liczbowe nie zachwycają. Ogółem sprzedano 861 058 aut – jest to drugi od końca wynik, odkąd w 2003 roku ACEA zaczęła prowadzić statystykę.

W lutym Francja była jedynym krajem wśród liczących się rynków, gdzie kupiono mniej samochodów niż rok wcześniej (spadek o 1,4 proc.).

Uwagę zwraca Polska – plus 22,7 proc., przede wszystkim dzięki kratce. Eldorado potrwa tylko do końca marca.

Wyraźnie ruszył rynek niemiecki (plus 4,3 proc. luty 2014 do lutego 2013), pojawiło się ożywienie we Włoszech (8,6-proc. wzrost w lutym), nadal rośnie rynek hiszpański, gdzie konsumenci uwierzyli w koniec kryzysu (17,8 proc. na plusie).

2 tys. euro wynosi średnio w Europie bonus cenowy zachęcający do kupowania auta

Bezapelacyjnie liderami wzrostu są marki japońskie: Mazda, Toyota, Mitsubishi, Suzuki. Wszystkie odnotowały dwucyfrowy wzrost. Z tego trendu wyłamuje się Nissan (2,3 proc. wzrostu luty do lutego i spadek o 1,7 proc. w dwóch pierwszych miesiącach 2014 r.). W lutym widać już efekt nowego modelu Qashqaia, którego produkcja w fabryce w Sunderland rozpoczęła się w ostatniej dekadzie stycznia. W salonach auto jest od lutego.

Nas powinna cieszyć zwiększająca się sprzedaż Fiata i Opla. W przypadku marki niemieckiej lutowy wzrost wynosi 16,2 proc. Najmniejsze auto Adam pociągnęło sprzedaż, jak to zapowiadał w rozmowie z „Rz" w Genewie prezes GM Europe i szef Opla Karl Thomas Neumann. U Fiata nie słabnie powodzenie jeepa (plus 12,2 proc.). Dla Polski ważne jest, że ruszyła sprzedaż fiatów (plus 5,9 proc.). Najlepiej sprzedaje się „500" z fabryki w Tychach.

—Danuta Walewska

Luty przyniósł wzrost aż 8-procentowy w porównaniu z tym samym miesiącem 2013 roku.

Optymizm w ocenie wyników powinien jednak być umiarkowany, bo dane liczbowe nie zachwycają. Ogółem sprzedano 861 058 aut – jest to drugi od końca wynik, odkąd w 2003 roku ACEA zaczęła prowadzić statystykę.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder
Biznes
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej