BMW silniejszy dzięki nowościom i Chinom

Nowe modele i doskonała sprzedaż w Chinach pomogły BMW osiągnąć w II kwartale wyniki lepsze od prognoz i utrzymać się na pozycji światowego lidera w segmencie luksusu

Publikacja: 05.08.2014 19:21

Firma z Monachium zwiększyła sprzedaż o 8,3 proc. do rekordowych 458 tys. limuzyn, bo takie nowości jak coupe serii 4 i kompakt serii 2 przyczyniły się do wzrostu popytu w Chinach i w Europie. Zysk operacyjny EBIT skoczył o 26 proc. do 2,6 mld euro, podczas gdy analitycy spodziewali się 2,23 mld.

- To duże osiągnięcie i jesteśmy przekonani, że nie każdy potrafi docenić średnio- i długoterminową zdolność osiągania zysków - stwierdzili w nocie analitycy z londyńskiej ISI Group.

Producenci luksusowych samochodów przetrwali 6-letni spadek sprzedaży w Europie dzięki dużemu popytowi na wschodzących rynkach. Jednak oznaki spowolnienia w niektórych krajach i nadal kruche ożywienie w Europie wzbudziły zaniepokojenie o popyt w przyszłości. BMW ma także do czynienia z ostrą konkurencją Audi i Mercedesa.

Teraz uprzedził, że zaczyna odczuwać skutki kryzysu w Rosji. Po niewielkiej zmianie po 6 miesiącach sprzedaż w lipcu zmalała o 11 proc. - podał prezes Norbert Reithofer.

Kwartalna marża operacyjna EBIT wyniosła 11,7 proc., była nie tylko wyższa od założonych 8-10 proc., ale także od 9,9 proc. w Audi i 7,9 w Mercedesie-Benzu. Nakłady na nowe modele i technologie, dla zmniejszenia emisji spalin wpłyną na rentowność firmy w dalszych miesiącach, ale utrzyma się w założonym przedziale - uprzedził szef pionu finansowego Friedrich Eichiner.

BMW zmienił bez rozgłosu pozycję niektórych najlepiej sprzedających się modeli z wyższej półki. Zaprzestał produkcji coupe i kabrioletów serii 3 i zastąpił je autami serii 4, o wyższych cenach. Rozszerzył i odnowił gamę luksusowych pojazdów terenowych. Sprzedaż nowych X5, które pojawiły się w salonach pod koniec 2013 r., wzrosła w I półroczu o 29,7 proc.

Ich popularność pozwoli pokryć mniejsze zyski z coraz większej gamy mniejszych aut, w rodzaju serii 2 Active Tourer i nowych wersji Mini. Proporcja mniejszych aut, o niższej marży zysku wzrośnie do ponad 40 proc. łącznej sprzedaży z obecnych 25-30 proc. - stwierdził Reithofer.

W związku z tym grupa zmniejszy koszty prac rozwojowych w ramach współpracy z rywalami. Będzie nadal kupować pewne komponenty razem z Daimlerem, a decyzja o produkcji sportowego auta z Toyotą zapadnie w tym roku - dodał prezes.

W tym roku BMW chce zwiększyć sprzedaż do 2 mln pojazdów lub więcej z 1,96 mln w 2013 r. (w tym 1,65 mln samych BMW wobec 1,547 mln Audi i 1,47 mln Mercedesa) oraz poprawić roczny zysk brutto nawet o 10 proc.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne