Globalna produkcja owoców drzewa oliwnego wynosi ok. 1 mln 700 tys. ton rocznie, z czego aż 32,4 proc. stanowią oliwki hiszpańskie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat, średnia roczna produkcja hiszpańskich oliwek wyniosła aż 517 tys. ton, co stanowi 75 proc. produkcji oliwek w Europie.
Zgodnie z danymi International Olive Oil Council (IOOC), Hiszpania zdecydowanie dystansuje się od pozostałych światowych graczy rynku oliwek stołowych: Turcji odpowiadającej za 12 proc. eksportu, Syrii z udziałem rzędu 11 proc. oraz Grecji skupiającej 6 proc. zagranicznej sprzedaży.
Prawie 40 proc. produkcji hiszpańskich oliwek trafia na rynek krajowy, natomiast pozostałe 60 proc. przeznaczane jest na eksport. Główne rynki zbytu hiszpańskich oliwek to kraje Unii Europejskiej (41 proc.), Stany Zjednoczone, Kanada i Porto Rico (29 proc.) oraz kraje Europy Wschodniej (14 proc.).
Z roku na coraz więcej oliwek stołowych kupują także Polacy, a niemal 90 procent ich importu pochodzi właśnie z Hiszpanii. Polska zajmuje 11. pozycję na liście kierunków eksportowych hiszpańskich oliwek, z udziałem sięgającym 2 proc.
Od 2007 roku INTERACEITUNA, organizacja reprezentująca hiszpański sektor oliwek stołowych, przy wsparciu Agencji Promocji Regionu Andaluzji – Extenda, prowadzą Międzynarodowy Program Edukacyjno-Promocyjny, którego głównym celem jest umacnianie wizerunku marki „Olives from Spain". Andaluzja jest regionem z największą w Hiszpanii liczbą oliwkowych plantacji.