Reklama

Polska kluczowa dla hiszpańskich oliwek

Hiszpania eksportuje oliwki do 120 krajów. W 2013 roku do Polski trafiło ich 9,2 tys. ton.

Publikacja: 08.10.2014 15:06

Polacy wolą oliwki z Hiszpanii

Polacy wolą oliwki z Hiszpanii

Foto: Bloomberg

Globalna produkcja owoców drzewa oliwnego wynosi ok. 1 mln 700 tys. ton rocznie, z czego aż 32,4 proc. stanowią oliwki hiszpańskie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat, średnia roczna produkcja hiszpańskich oliwek wyniosła aż 517 tys. ton, co stanowi 75 proc. produkcji oliwek w Europie.

Zgodnie z danymi International Olive Oil Council (IOOC), Hiszpania zdecydowanie dystansuje się od pozostałych światowych graczy rynku oliwek stołowych: Turcji odpowiadającej za 12 proc. eksportu, Syrii z udziałem rzędu 11 proc. oraz Grecji skupiającej 6 proc. zagranicznej sprzedaży.

Prawie 40 proc. produkcji hiszpańskich oliwek trafia na rynek krajowy, natomiast pozostałe 60 proc. przeznaczane jest na eksport. Główne rynki zbytu hiszpańskich oliwek to kraje Unii Europejskiej (41 proc.), Stany Zjednoczone, Kanada i Porto Rico (29 proc.) oraz kraje Europy Wschodniej (14 proc.).

Z roku na coraz więcej oliwek stołowych kupują także Polacy, a niemal 90 procent ich importu pochodzi właśnie z Hiszpanii. Polska zajmuje 11. pozycję na liście kierunków eksportowych hiszpańskich oliwek, z udziałem sięgającym 2 proc.

Od 2007 roku INTERACEITUNA, organizacja reprezentująca hiszpański sektor oliwek stołowych, przy wsparciu Agencji Promocji Regionu Andaluzji – Extenda, prowadzą Międzynarodowy Program Edukacyjno-Promocyjny, którego głównym celem jest umacnianie wizerunku marki „Olives from Spain". Andaluzja jest regionem z największą w Hiszpanii liczbą oliwkowych plantacji.

Reklama
Reklama

Andaluzyjskie gaje oliwne zajmują obszar prawie 1,5 mln hektarów, gdzie, głównie w oparciu o sztuczne nawadnianie, uprawia się 80 proc. całkowitej produkcji hiszpańskich oliwek. Podczas sezonu 2013-2014 Andaluzja zebrała aż 460 tys. ton tych owoców.

Andaluzja piastuje pozycję lidera w skali kraju także pod względem eksportu oliwek, z udziałem rzędu 85 proc. Tegoroczny wskaźnik zagranicznej sprzedaży andaluzyjskich oliwek wzrósł o ponad 10 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Oliwki z Andaluzji w zdecydowanej większości trafiają do państw Unii Europejskiej. Kraje starego kontynentu są odbiorcą 45 proc. całego eksportu. Kolejno na liście znajdują się: USA (23 proc.), państwa arabskie (9 proc.) oraz Europa Wschodnia (8 proc.).

Globalna produkcja owoców drzewa oliwnego wynosi ok. 1 mln 700 tys. ton rocznie, z czego aż 32,4 proc. stanowią oliwki hiszpańskie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat, średnia roczna produkcja hiszpańskich oliwek wyniosła aż 517 tys. ton, co stanowi 75 proc. produkcji oliwek w Europie.

Zgodnie z danymi International Olive Oil Council (IOOC), Hiszpania zdecydowanie dystansuje się od pozostałych światowych graczy rynku oliwek stołowych: Turcji odpowiadającej za 12 proc. eksportu, Syrii z udziałem rzędu 11 proc. oraz Grecji skupiającej 6 proc. zagranicznej sprzedaży.

Reklama
Biznes
Trump twierdzi, że szefowie GM i Forda podziękowali mu za cła na ciężarówki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Deregulacja: już 65 postulatów jest w ustawach, Nawrocki podpisał 33 rozwiązania
Biznes
„Haniebne drewno.” Europa po cichu korzysta z wylesiania lasów na Borneo
Biznes
Trump i Putin bez spotkania, USA i Australia o metalach, Automitve w napięciu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Etyka w biznesie – inwestycja czy kaprys regulatorów
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama