Sektor motoryzacyjny tworzy prawie 8 proc. polskiego PKB i zatrudnia niemal 800 tys. osób. Jeśli jednak Polska chce pozostać na światowej mapie motoryzacji musi – zabiegając o inwestorów – zwiększyć popyt na krajową produkcję i wspierać rozwój nowoczesnych technologii – to wniosek wynikający z raportu przedstawiającego polski sektor motoryzacyjny, jaki przygotowały DNB Bank Polska oraz firma doradcza Deloitte.
Choć przemysł samochodowy to jeden z kluczowych sektorów polskiej gospodarki, jego udział w globalnej produkcji branży słabnie. W 2013 roku w Polsce wytwarzano 0,7 proc. światowej produkcji motoryzacyjnej, co w globalnym rankingu dawało nam 24. miejsce. To znacznie gorszy wynik niż przed kryzysem: w roku 2007 było to jeszcze 1,1 proc. produkcji i 20. pozycja. W ubiegłym roku polskie fabryki wyprodukowały zaledwie 475 tys. aut osobowych, podczas gdy w 2008 roku było to niemal dwa razy więcej.