Według poniedziałkowych danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) aż jedną trzecią leasingowanych w tym okresie samochodów stanowiły auta w długoterminowym wynajmie. W całej ubiegłorocznej sprzedaży na regon nowych aut miały one ponad 21-procentowy udział.
Cała flota szesnastu należących obecnie do PZWLP firm liczyła na koniec 2014 roku prawie 126 tys. samochodów wynajmowanych długoterminowo. 10-procentowy wzrost oznacza, że dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego aut utrzymuje się od kilku lat na bardzo wysokim poziomie, w granicach 10-12 proc. rocznie. Najwyższy wzrost kwartalny na poziomie 3,6 proc., został odnotowany w ostatnich 3 miesiącach ubiegłego roku. Na potrzeby długoterminowego wynajmu branża zakupiła ponad 42,2 tys. nowych samochodów osobowych.
Podczas gdy jeszcze 10 lat temu rynek wynajmu długoterminowego był ok. trzy razy mniejszy niż obecnie, w 2014 roku już więcej niż co piąta firma w Polsce zdecydowała się na użytkowanie swojej floty w takiej właśnie formule – twierdzi Marek Małachowski, prezes PZWLP i dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska. Usługi branży długoterminowego wynajmu zaczynają powoli zastępować inne formy finansowania floty, takie jak zakup za gotówkę, kredyt, czy leasing finansowy. Polska upodabnia się do rynków zachodnioeuropejskich, gdzie w wynajmie długoterminowym znajduje się zdecydowana większość leasingowanych samochodów służbowych: nawet 70-80 proc. - Jesteśmy pewni, że w kolejnych latach znaczenie wynajmu długoterminowego dla rynku flotowego oraz kondycji całej polskiej branży motoryzacyjnej będzie się nadal zwiększało – dodaje Małachowski.
Pod względem popularności poszczególnych usług wynajmu długoterminowego, pierwszy jest Full Service Leasing, czyli leasing operacyjny z pełną obsługą serwisową. Gwarantuje on przedsiębiorcom pełen outsourcing floty, czyli zewnętrzne finansowanie oraz obsługę serwisową i administracyjną. W ubiegłym roku Full Service Leasing miał w łącznej flocie firm PZWLP 76-procentowy udział (95.4 tys. aut). Leasing z Serwisem, czyli usługa zapewniająca również zewnętrzne finansowanie floty, ale z niepełną obsługą, na koniec 2014 roku obejmowała 13 proc. samochodów (16,8 tys.).
Najmniejszą 11-procentową część floty PZWLP (13,6 tys.) stanowią samochody służbowe w usłudze Fleet Management, czyli wyłącznego zarządzania. W tym przypadku przedsiębiorstwo finansuje auta we własnym zakresie w dowolny sposób, przekazując firmie wynajmu długoterminowego jedynie opiekę administracyjną i serwisową nad swoimi samochodami. Choć auta w tej formie mają bardzo mały udział w całości pojazdów w wynajmie długoterminowym, to w 2014 roku usługa ta zanotowała znaczący, ponad 42-procentowy wzrost popularności. Jest to związane z pojawieniem się na rynku nowego rodzaju usług wynajmu długoterminowego, kierowanego do mikro firm.