Android traci rynek smartfonów

Mobilny system operacyjny Google'a zdominował rynek smartfonów i tabletów. W ciągu ostatnich miesięcy pozycja Androida została jednak nadszarpnięta.

Publikacja: 03.02.2015 13:13

Android traci rynek smartfonów

Foto: Bloomberg

Android traci rynek smartfonów

Mobilny system operacyjny Google'a zdominował rynek smartfonów i tabletów. W ciągu ostatnich miesięcy pozycja Androida została jednak nadszarpnięta.

Jak pokazują dane ABI Research w IV kwartale minionego roku po raz pierwszy w historii sprzedaż telefonów z tym systemem spadła i to aż o 5 proc. Jeszcze w III kwartale 2014 r. na całym świecie kupiono 217,5 mln komórek z Androidem. Natomiast w ciągu ostatnich trzech miesięcy zeszłego roku, które z reguły są okresem wzmożonego popytu, zainteresowanie aparatami z tym systemem skurczyło się do 205,5 mln sztuk. Zyskują natomiast konkurenci. Google'a podgryzają Apple i Microsoft. Zainteresowanie iOS-em, czyli systemem tej pierwszej firmy, skoczyło aż o 90 proc. O ile jeszcze w III kwartale kupiono 39,3 mln sztuk iPhone'ów, to już w IV kwartale nabywców znalazło 74,5 mln smartfonów Apple'a. – Android padł ofiarą sukcesu nowego modelu iPhone'a – podkreśla Nick Spencer, dyrektor działu urządzeń mobilnych w ABI Research.

Na brak popularności nie mogą narzekać również producenci smartfonów z Windows Phone. Sprzedaż telefonów z tym systemem operacyjnym wzrosła w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2014 roku o jedną czwartą, do niemal 11 mln sztuk.

O ile Google słabnie na rynku smartfonów, to w segmencie tabletów się wzmacnia. I to kosztem głównego konkurenta – Apple'a. Jak wynika z danych Strategy Analytics sprzedaż tabletów z Androidem w IV kwartale zeszłego roku wzrosła do 52 mln sztuk (wobec niecałych 48 mln rok wcześniej). W tym czasie iOS stracił swoje udziały rynkowe z 34 do 27 proc., sprzedając z końcem 2014 r. 21,4 mln iPadów (26 mln rok wcześniej). – Wynik Apple jest efektem kanibalizacji produktowej w port folio tej firmy. Po prostu iPhone 6 jest bezpośrednim konkurentem dla iPada Mini. Do tego dochodzi sukces sprzedażowy komputerów Mac, które również odbierają klientów iPadom – tłumaczy Eric Smith, starszy analityk w dziale Tablet Service firmy Strategy Analytics.

Co ciekawe najmocniej wzrosła w analizowanym okresie sprzedaż elektronicznych tabliczek z Windowsem. Zakupy urządzeń z tym systemem wzrosły w ciągu roku aż o 50 proc. W IV kwartale popyt na nie wyniósł 5,1 mln sztuk, co dało Microsoftowi 7-proc. udział w rynku tabletów.

Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem