Reklama

Ożywienie w USA i Europie mimo zimy

Na rynku amerykańskim panuje prawdziwa bonanza, Europa notuje poprawę sprzedaży samochodów wraz z ożywianiem się gospodarki

Publikacja: 04.02.2015 18:28

Ożywienie w USA i Europie mimo zimy

Foto: Bloomberg

W Stanach sprzedaż nowych samochodów zwiększyła się w styczniu o 14 proc. do 1,15 mln sztuk, powyżej początkowych prognoz, ale z analiz przeciętnych cen transakcyjnych wynika, że rynek dzieli się coraz bardziej na dwie kategorie: taniego klienta i bogatego. Po korekcie sezonowej rynek w skali roku wyniósł 16,7 mln sztuk, niektóre prognozy dają w całym roku 17 mln i gdyby do tego doszło, byłby to najlepszy rok w ostatniej dekadzie.

- Kombinacja kilku pozytywnych tendencji gospodarczych: niższych cen paliw, zasobności rodzin, poprawy na rynku pracy i rosnącego zaufania konsumentów jest siłą napędową dla całego sektora motoryzacji - stwierdził jego analityk w IHS Automotive, Tom Libby.

Jessica Caldwell z portalu handlu samochodami Edmunds.com zauważyła, że Amerykanie płacą coraz więcej za nowy pojazd; teraz średnia cena wynosiła 32 386 dolarów. Większość samochodów kosztuje albo poniżej 27 tys. ( od subkompaktu do małego SUV) albo powyżej 39 tys.

GM dostarczył 2020 786 sztuk (wzrost o 18 proc.), był to jego najlepszy styczeń od 2008 r. Powodzeniem cieszyły się furgonetki (trucks), krzyżówki, w tym małe Chevrolet Trax, Buick Encore, średnie pickupy Chevy Colorado i GMC Canyon. Popyt na duże wzrósł o 29 proc.

Ford sprzedał 178 351 sztuk (+15 proc.), w styczniu więcej F-150 niż od początku 2004 r., bo liczba sprzedanych trucków z aluminiową karoserią skoczyła o 17 proc. do 54 370. Focus osiągnął skok o 54 proc., pełnowymiarowe SUV o 28 proc.

Reklama
Reklama

FCA US (dawniej Chrysler) poprawił się o 14 proc. do 145 007; był to jego najlepszy styczeń od 2007 r. Popyt na Jeepa Cherokee i Wranglera zwiększył się o 23 proc., na pickupy Ram o 14, na nowego sedana Chrysler 200 o 11 proc. Grupie udało się też sprzedać pierwsze 97 Alfa Romeo 4C.

Azjaci też mogą być zadowoleni. Toyota poprawiła się o 16 proc. dzięki Corolli (+20 proc.), Camry (+15) i Lexusowi (+31), Nissan o 15 proc. (sedany Sentra o 58), Honda o 11,5 proc. (CR-V +27, Acura +11 i wypadła lepiej od Infiniti, +7), Hyundai/Kia o 2 proc. (nowy Genesis +76 proc.).

Volkswagen sprzedał bez zmiany 23 504 sztuki dzięki nowemu Golfowi i wersjom GTI.

Niemcy

Na największym rynku w Europie rok zaczął się od wzrostu sprzedaży o 2,4 proc, do 211 tys. sztuk - podała federacja producentów VDA. W tym roku styczeń miał o jeden dzień roboczy mniej niż rok temu, gdy sprzedano 206 tys. samochodów.

Poprawa w Niemczech, gdzie dominują miejscowe firmy potwierdza tendencje obserwowaną w innych krajach Europy w tym roku.

Francja

Francja weszła nowy rok ze wzrostem o 5,9 proc. do 132 824 samochodów, przy czym wyraźną poprawę zanotowały firmy zagraniczne - podała organizacja producentów CCFA.

Reklama
Reklama

PSA Peugeot Citroen uzyskał 2,6 proc. dzięki dobrym wynikom marki Peugeot, ale pozostałe dwie wypadły znacznie gorzej; Citroen zmniejszył sprzedaż o 7,2 proc., a luksusowa DS aż o 20,9 proc. Grupa Renaulta też wypadła gorzej, o 3,3 proc. (marka Renault -4,1, Dacia -3,4). Firmy francuskie zwiększały udział rynkowy w 2014 r., tym razem zaczęły od zmniejszenia go o 0,1 proc., natomiast konkurenci zagraniczni zwiększyli ten udział o 14,5 proc.

Nissan, partner Renaulta zyskał 26,6 proc., Toyota 10,4 dzięki Lexusowi +22, sprzedaż Forda skoczyła o 18,2 proc., Fiata o 9,7 i Volkswagena o 6,8. Hyundaiowi, który miał trudne ostatnie miesiące, udało się powstrzymać krwotok i wypracować wzrost sprzedaży o 25,7 proc. Tylko General Motors zanotował spadek o 7,7 proc.

Segment luksusu ma się nadal dobrze. Rekordzistą okazał się Mercedes razem ze Smartem z wynikiem 58,1 proc., przed BMW, który skorzystał na wypuszczeniu najnowszej wersji Mini i sprzedał o 18,3 proc. więcej i znacznie wyprzedza Mercedesa liczbą aut. Tylko Audi zmniejszył sprzedasz o 2,5 proc.

Hiszpania

Hiszpania nadal korzysta z premii za złomowanie. W styczniu sprzedano więc 68 118 nowych pojazdów, o 27,5 proc. więcej niż rok temu - wynika z danych organizacji branżowej ANFAC. "To największa liczba dla stycznia od 2010 r." - podkreśla federacja. Poprawa nastąpiła zarówno w sprzedaży indywidualnej jak i dla firm, co wskazuje na postępującą poprawę gospodarki . Rząd wprowadził dopłaty za złomowani jesienią 2012 i od tamtej pory regularnie przedłuża je.

W 2014 r. w Hiszpanii sprzedano prawie 855 tys. samochodów, podobnie jak w 2010 r. Zdaniem ANFAC, to nadal jest za mało. "Należałoby przekroczyć milion, aby uzyskać rynek na miarę dochodów i rozwoju gospodarzącego kraju" - stwierdziła.

Biznes
USA chcą podwyżek cen leków w Europie. Trump naciska na koncerny farmaceutyczne
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama