UE wspomoże sprzedaż aut na prąd

Europa i Chiny to najszybciej rosnące rynki samochodów elektrycznych. Według firmy doradczej Frost & Sullivan, tylko w 2015 roku sprzedaż takich aut sięgnie pół miliona sztuk.

Publikacja: 01.03.2015 11:37

Europa i Chiny to najszybciej rosnące rynki samochodów elektrycznych.

Europa i Chiny to najszybciej rosnące rynki samochodów elektrycznych.

Foto: Bloomberg

Według planu rozwoju elektrycznej motoryzacji, przygotowanego przez Komisję Europejską na lata 2014-2020, w krajach Wspólnoty, w tym również w Polsce, ma powstać rozbudowana sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jak na razie, w Polsce nie ma jeszcze jednolitego programu mającego wspierać rozbudowę infrastruktury. Inwestycje we własnym zakresie zaczęły natomiast realizować miasta.

Gdańsk otworzył dotychczas 3 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, a władze Wrocławia planują otworzenie sieci wypożyczalni samochodów elektrycznych e-car. Z kolei Warszawa zwalnia kierowców z opłat za parkowanie podczas ładowania pojazdów. Takie stanowiska powstają już również na osiedlach. Jednym z pierwszych takich miejsc w kraju jest Park Ostrobramska na warszawskiej Pradze-Południe.

Prognozy dotyczące rozwoju rynku aut elektrycznych wciąż są jednak mocno rozstrzelone. Według Frost & Sullivan, do roku 2020 liczba użytkowników pojazdów zasilanych z gniazdka dojdzie do 10 milionów. Z kolei międzynarodowa agencja badawcza Navigant Research zakłada, że do 2023 samochody elektryczne będą stanowić 2,4 proc. sprzedaży pojazdów nowej generacji na świecie. Natomiast światowy rynek samochodów osobowych o napędzie elektrycznym może zanotować wzrost sprzedaży z 2,7 mln w 2014 r do 6,4 mln w 2023 roku.

Znacznie dalej idzie prognoza banku DNB Nord i firmy doradczej Deloitte, według których samochody elektryczne już do roku 2020 mają stanowić blisko jedną trzecią sprzedaży aut osobowych na rynkach rozwiniętych.

- Pojawianie się nowych, coraz efektywniejszych modeli aut elektrycznych oraz zachęty podatkowe będą w nadchodzących latach silnym bodźcem do ich zakupów w krajach Europy Zachodniej i USA – twierdzi Paweł Wójtowicz, kierownik Biura Przemysłu Wytwórczego i Motoryzacyjnego w Banku DNB Polska.

Wiele jednak wskazuje, że to nie koszty będą decydować o tempie rozwoju rynku. – Niewielki wpływ ceny na wielkość sprzedaży pokazuje dużo większe niż sądzono wcześniej znaczenie innych czynników, jak rozwój infrastruktury ładowania czy stopień zurbanizowania – uważa Gareth Hession, wiceprezes ds. badań w firmie analitycznej Jato Dynamics.

Według planu rozwoju elektrycznej motoryzacji, przygotowanego przez Komisję Europejską na lata 2014-2020, w krajach Wspólnoty, w tym również w Polsce, ma powstać rozbudowana sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jak na razie, w Polsce nie ma jeszcze jednolitego programu mającego wspierać rozbudowę infrastruktury. Inwestycje we własnym zakresie zaczęły natomiast realizować miasta.

Gdańsk otworzył dotychczas 3 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, a władze Wrocławia planują otworzenie sieci wypożyczalni samochodów elektrycznych e-car. Z kolei Warszawa zwalnia kierowców z opłat za parkowanie podczas ładowania pojazdów. Takie stanowiska powstają już również na osiedlach. Jednym z pierwszych takich miejsc w kraju jest Park Ostrobramska na warszawskiej Pradze-Południe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?