Reklama

Rynek wellness z potencjałem

Firmy mocniej dbają o kondycję pracowników. Producenci urządzeń sportowych zacierają ręce.

Aktualizacja: 12.03.2015 07:20 Publikacja: 12.03.2015 00:01

Rynek wellness i fitness ma w Polsce duży potencjał wzrostowy. Firmy coraz częociej dbają o kondycję

Rynek wellness i fitness ma w Polsce duży potencjał wzrostowy. Firmy coraz częociej dbają o kondycję pracowników.

Foto: Bloomberg

Polski rynek wellness rośnie po kilkanaście procent rocznie – ocenia Dominik Śliwowski, wiceprezes ITP i dyrektor generalny Technogym.

Polacy zaczynają gonić Zachód pod względem aktywności fizycznej. Coraz większą uwagę do kondycji swoich pracowników przywiązują też firmy.

– Do grupy klientów Benefit Systems należy ponad 7000 firm i instytucji, zatrudniających ponad 2 mln pracowników – mówi Adam Kędzierski z zarządu Benefitu. Grupa jest właścicielem karty Multispot. Przekrój jej klientów jest szeroki: począwszy od korporacji, przez niewielkie firmy, urzędy, uczelnie, szpitale.

Siłownia mile widziana

Śliwowski zwraca uwagę, że grupą szczególnie narażoną na skutki stresu i niezdrowego stylu życia są menedżerowie. – Niedyspozycja tych pracowników oznacza ogromne koszty dla firmy – podkreśla, zwracając uwagę na realizowane w Polsce inwestycje w pracownicze sale ćwiczeń. – Zamiast przeznaczać w biurowcu salę na palarnię, znacznie lepiej udostępnić pracownikom bieżnie, rowery stacjonarne, maty do ćwiczeń – twierdzi Śliwowski. Jako przykład podaje siedzibę LPP w Gdańsku. – Koncern zaplanował dla pracowników obiekt wellness, który wyposażyła całkowicie nasza firma – mówi wiceprezes ITP. Dodaje, że członkowie zarządów i menedżerowie wysokiego szczebla kupują sprzęt do ćwiczeń sportowych do domu i do swoich biur. – Są to bieżnie, rowerki, ale także maszyny najnowszej generacji.

Dynamicznie rośnie też sprzedaż gadżetów sportowych, takich jak zegarki, opaski, różnego rodzaju aplikacje.

Reklama
Reklama

Działające w Polsce przedsiębiorstwa – szczególnie te największe – chcą być postrzegane jako dobrzy pracodawcy. Jakiś czas temu PZU pochwaliło się otwarciem nowoczesnej siłowni dla pracowników, która powstała właśnie w miejscu zlikwidowanej palarni.

Polska jak Turcja

Wartość europejskiego rynku fitness szacowana jest przez Deloitte na ponad 25 mld euro. Największa część tego tortu przypada na Wielką Brytanię i Niemcy, odpowiednio 19 proc. oraz 17 proc. Polska z zaledwie 3-proc. udziałem znajduje się niemal na końcu stawki. Niewiele większy, bo zaledwie 4-proc. udział, ma Turcja. Zdaniem ekspertów to właśnie Turcja i Polska są krajami o największym potencjale wzrostu rynku fitness w Europie.

W Polsce najbardziej aktywni fizycznie są mieszkańcy województw mazowieckiego, dolnośląskiego i małopolskiego. – Ma to związek z liczbą obiektów sportowo-rekreacyjnych w regionie oraz z zamożnością jego mieszkańców – uważa Kędzierski.

Nie tylko firmy i kluby

Mody na zdrowy tryb życia zbagatelizować nie mogły hotele. – Żaden z czterogwiazdkowych hoteli nie może sobie pozwolić na to, by nie oferować gościom strefy SPA i wellness. Takie usługi stały się standardem – twierdzi dyrektor Technogym. Powołuje się na badania przeprowadzone przez Fundację Spa, według których 70 proc. ankietowanych hoteli posiada salę relaksu oraz siłownię lub salę fitness. – Najczęściej oferowane przez hotele zabiegi wellness to programy wyszczuplające – dodaje Śliwowski.

Według Deloitte siedmiu wiodących producentów sprzętu w Europie kontroluje niemal połowę całego rynku. Są to: Icon Health & Fitness, Life Fitness, Technogym, Johnson Health Tech, Precor, Nautilus oraz Cybex.

Rynek klubów fitness jest znacznie bardziej rozdrobniony. Łączne przychody dziesięciu największych sieci w ubiegłym roku wyniosły około 3 mld euro – szacują eksperci.

Polski rynek wellness rośnie po kilkanaście procent rocznie – ocenia Dominik Śliwowski, wiceprezes ITP i dyrektor generalny Technogym.

Polacy zaczynają gonić Zachód pod względem aktywności fizycznej. Coraz większą uwagę do kondycji swoich pracowników przywiązują też firmy.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Biznes
Trump daje szansę Putinowi, wydatki socjalne windują dług, Wlk. Brytania i OZE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama