W pierwszym kwartale wartość podpisanych umów na leasing aut osobowych powiększyła się o 34 proc. w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego. Jednocześnie wzrost liczby rejestracji nowych aut przekroczył 14 proc., z czego wynika, że popularnością wciąż cieszą się samochody z drugiej ręki. Klienci poszukują najniższej ceny, nie wszystkim jednak odpowiada używanie samochodu z rynku wtórnego.
Raty spłacane z bieżących przychodów
Ofertą łączącą niskie miesięczne raty z możliwością dowolnej konfiguracji auta jest nowoczesne finansowanie, znane też jako finansowanie z tzw. dużą wartością końcową. Na koniec umowy klient nie jest w nim zobligowany do wykupu samochodu. Przeciwnie: opłaca się po tych kilku latach oddać auto do instytucji finansującej i wziąć następny, nowy model dostosowany do potrzeb własnych lub rozwijającej się firmy.
Leasing z wysoką wartością końcową (lub również: resztową) jest, w rozumieniu ustawy, umową o leasingu operacyjnym. W związku z tym korzystający nie musi ewidencjonować jej w księgach rachunkowych. Taki leasing korzystny jest dla firm, które chcą, aby samochód jak najszybciej zarabiał na siebie, a przy tym nie był środkiem trwałym w firmie i nie obciążał jej bilansu.
Dzięki niskim miesięcznym ratom nowoczesnego finansowania firmy mogą spłacać je z bieżących przychodów, często wymieniać samochody na nowe, a przy tym dowolnie konfigurować auta. A wszystko to w ramach wydatków wpisywanych w koszty prowadzenia działalności. Raty leasingowe są odczuwalnie niższe niż przy tradycyjnym leasingu z jednoprocentową ostatnią ratą, w zależności od marki czy modelu może to być miesięcznie nawet o 40% mniej. To jest jeden z istotnych powodów, dla których firmy często wybierają wyższe, niż pierwotnie rozpatrywały, wersje samochodów lub lepsze dodatkowe wyposażenie albo decydują się na wyższy model wybranej marki.
Samochodowy abonament
Najpopularniejsza w Polsce marka, Škoda, oferuje nowoczesne finansowanie w formie kredytu i leasingu pod wspólnym hasłem „Jak w abonamencie". Nabywcy indywidualni dzięki Škoda Kredyt Niskich Rat 1% mogą jeździć nowym Citigo już za 356 zł miesięcznie, przy umowie na 48 miesięcy, wkładzie własnym w wysokości nieco ponad 7100 zł (20 proc.) i limicie kilometrów 20 tys. Przy zmianie podanych parametrów – a każdy nabywca może je dostosować według własnych potrzeb i oczekiwań – rata może spaść do 239 zł miesięcznie (przy 48-miesięcznym okresie umowy, 30-proc. wkładzie własnym i limicie 10 tys. km rocznie).