Reklama

Graphene Week: Graphene in Poland ma pomóc polskim firmom osiągnć sukces

Graphene in Poland – to nowa inicjatywa, zainicjowana podczas odbywającego się w tym tygodniu w Warszawie cyklu międzynarodowych konferencji Graphene Week.

Aktualizacja: 15.06.2016 10:21 Publikacja: 15.06.2016 10:11

Graphene Week: Graphene in Poland ma pomóc polskim firmom osiągnć sukces

Foto: 123rf.com

W ramach inicjatywy polskie instytucje naukowe i firmy postanowiły zacieśnić współpracę, aby osiągnąć sukces komercyjny w technologiach grafenowych. Na początek, w trakcie Graphene Week, wspólnie prezentują prototypy urządzeń wykorzystujących grafen.

– Mamy potencjał, który umożliwia nam udział w światowym wyścigu o komercjalizację tego nowego materiału – przekonują przedstawiciele Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych (ITME), Politechniki Łódzkiej, Politechniki Warszawskiej, Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Łódzkiego, a także firm Nano Carbon, Advanced Graphene Products oraz Seco/Warwick, którzy zawiązali Graphene in Poland.

– Inicjatywa została powołana przez środowisko naukowo-badawcze we współpracy z sektorem przemysłowym w celu komercyjnego wykorzystania polskich osiągnięć naukowych – komentuje Włodzimierz Strupiński z ITME.

– Pierwszym wspólnym działaniem inicjatywy jest polska strefa wystawiennicza – dodaje prof. dr hab. Katarzyna Pietrzak, zastępca dyrektora ds. naukowych w ITME.

W ramach Graphene in Poland firmy Nano Carbon i Advanced Graphene Products – spółka spin-off Politechniki Łódzkiej – zajmą się jednak również komercjalizacją wyników polskich badań. Chodzi m.in. o wprowadzenie na rynek komponentów grafenowych do kompozytów dla branży lotniczej i motoryzacyjnej.

Reklama
Reklama

Naukowcy z ITME wynaleźli unikalną metodę produkcji grafenu na węgliku krzemu. Potrafią także pokryć grafenem warstwę germanu. Obydwie technologie mogą zrewolucjonizować elektronikę. ITME udało się też pokryć nowym materiałem arkusz miedzi o rozmiarach przemysłowych, a więc 50 cm x 50 cm, co jest dokonaniem na skalę światową. Co więcej, pracownicy ITME zbudowali szybę grzejącą z warstwą grafenu oraz pierwszy na świecie, gotowy do sprzedaży grafenowy czujnik pola magnetycznego.

Politechnika Łódzka opracowała z kolei tzw. grafen wielkopowierzchniowy, wytwarzany na ciekłym metalu. Razem z Seco/Warwick stworzyła też GraphRoll. Ten materiał umożliwi skonstruowanie baków na paliwo dla samochodów o napędzie wodorowym, które będą zabezpieczone przed eksplozją.

Politechnika Warszawska rozwija natomiast działalność Laboratorium Grafenowego, w którym naukowcy pracują nad znacznym obniżeniem kosztów otrzymywania grafenu. Na koncie ma opracowanie wspólnie z ITME inteligentnych materiałów do filtracji wody pitnej, past przewodzących, atramentów do druku, bezprzewodowe czujniki glukozy, czy elastyczny wyświetlacz dla elektroniki. – Wyróżniamy się różnorodnością technologii, skalą produkcji i jakością na najwyższym poziomie. Pod tym względem dorównujemy światowej czołówce – podsumowuje prof. dr hab. inż. Piotr Kula, prorektor ds. innowacji na Politechnice Łódzkiej. Graphene Week to najważniejsza na świecie konferencja naukowa o grafenie organizowana w ramach Graphene Flagship, największego unijnego programu badawczego w historii. Polska została poproszona o przygotowanie tegorocznej edycji wydarzenia w uznaniu wkładu w badania nad grafenem, czyli jednoatomową warstwą węgla, wykazującą szereg właściwości niewystępujących łącznie w jakimkolwiek innym materiale. Materiał ten jest niezwykle wytrzymały, elastyczny, przezroczysty, przewodzi ciepło i prąd, ale może być też izolatorem. Jego zastosowanie bada się w wielu dziedzinach. Może posłużyć m.in. do skonstruowania elastycznych smartfonów, wydajniejszych ogniw słonecznych, superczułych detektorów gazów i opracowania nowatorskich terapii antynowotworowych. – Grafen zapoczątkował nową epokę technologii materiałów dwuwymiarowych, a Polska jako jeden z liderów w tej dziedzinie wyznacza kierunki innowacyjnego rozwoju – podkreśla dr Strupiński.

– W grafen inwestują już największe firmy na świecie, ale ten rynek jest jeszcze bardzo młody. Polska ma wciąż szansę znaleźć na nim niszę we współpracy z biznesem – dodaje prof. dr hab. Mariusz Zdrojek z Politechniki Warszawskiej.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama