Młode pokolenie mocno zmieni rodzinne biznesy

Większość rodzinnych firm, zarówno w Polsce, jak i w całym regionie, nie ma planów sukcesji, czyli przejęcia władzy. To spore ryzyko i dla przedsiębiorstw, i dla ich pracowników.

Publikacja: 15.06.2016 22:00

Foto: Flickr

Tylko 16 proc. familijnych biznesów ma spisany plan sukcesji, a co piąta firma jest w trakcie przygotowania takiego planu. Większość, bo prawie dwie trzecie, pokoleniową zmianę warty przeprowadza „z marszu" – wynika z badania Deloitte przeprowadzonego wśród przedstawicieli młodego pokolenia tych firm w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), w tym w Polsce.

To spore ryzyko, gdyż jak przypomina Adam Chróścielewski, lider odpowiedzialny za praktykę firm rodzinnych Deloitte, niewielu firmom rodzinnym udaje się przetrwać zmianę pokoleniową – na całym świecie tylko jedna na trzy firmy pomyślnie przechodzi ten proces. Na takie zagrożenie zwraca też uwagę Fundacja Firm Rodzinnych (FFR), która wspiera familijne biznesy. Jak przypomina Katarzyna Gierczak- Grupińska, prezes FFR, firmy rodzinne stanowią 44 proc. przedsiębiorstw w polskim sektorze MŚP.

Odbierz 20 zł zniżki - wybierz Płatności Powtarzalne

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne. Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona