Reklama

Airbus broni swego produktu — A400M

Airbus przyjął spokojnie plany największych klientów na samolot A400M, Francji i Niemiec, stworzenia dodatkowej floty samolotów amerykańskich.

Publikacja: 09.10.2016 13:10

Airbus broni swego produktu — A400M

Foto: Bloomberg

Oba te kraje postanowiły zbadać utworzenie wspólnego poolu taktycznego transportu lotniczego z użyciem maszyn C-1§30J Lockheeda Martina równoległe do opóźnionych dostaw A400M; Niemcy rozważają kupno 4-6 maszyn amerykańskich, Francja zamówiła cztery.

To wyłom w długofalowych planach stworzenia całkowicie europejskiej zdolności wojskowego transportu powietrznego na bazie A400M, dochodzi do niego w czasie trudnych negocjacji z Airbusem kar za zwłokę w dostawach.

Prezes działu wojskowo-kosmicznego w Airbusie, Dirk Hoke powiedział agencji Reutera, że wita z zadowoleniem propozycję francusko-niemiecką jako „wyraźną oznakę ożywienia europejskiej współpracy wojskowej" po brytyjskim referendum. — Dlatego też projekt ministrów obrony obu tych krajów nie jest krytyką pod adresem A400M, a raczej odzwierciedla postęp w dziedzinie wspólnej polityki obronnej Europy — dodał.

Największy projekt wojskowy, A400M uważano za czynnik napędowy tej współpracy, gdy uruchomiono program w 2003 r., przystąpiło do niego 7 krajów, przeznaczono 20 mld euro, ale doszło do komplikacji i opóźnień, trzeba było ratować go dodatkowymi pieniędzmi.

Francja postanowiła kupić cztery C-130J m.in. dlatego, że samolot Airbusa nie był w stanie podawać paliwa w powietrzu śmigłowcom podczas operacji sił specjalnych np. ratowania zakładników, mimo że został do tego zaprojektowany.

Reklama
Reklama

Hoke stwierdził, że nowa inicjatywa obu krajów zwiększy im natychmiast zdolność reagowania w sytuacjach kryzysowych, np. przy ewakuacji wojsk. Docelowo A400M będzie oferować większe możliwości od porównywalnych środków transportu.

Jego zdaniem, Airbus czyni stale postępy w zwiększaniu zdolności A400M, Niemcy otrzymają tej jesieni pierwszą maszynę z systemem samoobrony. Niemcy i inne kraje będą eksploatować większość z zamówionych maszyn w 2021 r., gdy ma pojawić się nowy samolot transportowy C-130.

Niemieccy wojskowi zamierzali początkowo używać wyłącznie A400M po wycofaniu z eksploatacji w 2021 r. amerykańskich C-160 Transall, ale późniejsze badania zasugerowały, że będą potrzebować dodatkowych maszyn, mogących łatwiej lądować w trudnym terenie od samolotów Airbusa. Hoke podkreślił, że A400M może lądować tak samo jak Boeing C-17 czy C-160.

A400M wszedł ostatecznie do eksploatacji w 2013 r., producent dostarczył dotąd 29 sztuk, w tym 9 w tym roku.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama