Ogłoszony właśnie przez PLK przetarg dotyczy trasy nr 131. Ma ona zapewnić sprawny i bezpieczny przewóz towarów pomiędzy Częstochową a tzw. „Węglówką". Prace pozwolą podnieść prędkość pociągów i zwiększyć przepustowość trasy. PLK liczy, że poprawa warunków na torach przyczyni się do polepszenia konkurencyjności transportu kolejowego wobec przewozów samochodowych.
Znacząca poprawa warunków dla transportu towarów jest jednym z głównych celów PLK w obecnej perspektywie finansowej. Prócz prac na Węglówce kontynuowana będzie modernizacja tzw. Nadodrzanki, łączącej południe kraju z portami. Zmodernizowane zostaną linie na Śląsku, m.in. trasy Gliwice – Oświęcim, Chybie – Nędza/Turze, Dorota – Mysłowice Brzezinka czy trasa Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Prace prowadzone będą również w rejonie przejść granicznych, w tym w Medyce. - Kończymy również nowy most Bielawa Dolna – Horka na polsko-niemieckim przejściu – informuje Ireneusz Merchel, prezes PLK.
W ramach robót PLK wymienią tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym na 47 kilometrach linii. Odnowiona zostanie sieć trakcyjna. Nowe rozjazdy wyposażone zostaną w urządzenia elektrycznego ogrzewania, co usprawni przejazdy pociągów zimą. Wyremontowanych i przebudowanych będzie ogółem 44 obiekty inżynieryjne w tym: 4 wiadukty, 5 mostów i 35 przepustów. Po zakończeniu prac pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością do 100 kilometrów na godzinę. – Pozwoli to przewieźć więcej ładunków i lepiej wykorzystać możliwości trasy. A to będzie stanowić ważny impuls rozwojowy dla firm inwestujących w regionie – zapowiada PLK.
Projekt o szacowanej wartości 250 mln zł będzie realizowany w formule „projektuj i buduj". Planowane lata realizacji inwestycji to 2017 – 2020.