- Z powodu pędu do zarejestrowania nowych samochodów przed końcem marca, aby uniknąć wyższej akcyzy, i mniejszej liczby dni handlowych na skutek późniejszej Wielkanocy kwiecień musiał wypaść gorzej — stwierdził prezes SMMT, Mike Hawes. — Naleć jednak odnotować, że rynek jest na rekordowym poziomie, bo klienci nadal widzą korzyści z kupna nowego auta. Spodziewamy się zatem ustabilizowania popytu wraz z malejącymi turbulencjami z powodu tego podatku.
Francja
Dwa dni świąteczne więcej sprawiły, że sprzedaż zmniejszyła się o 6 proc. do 171 879 samochodów dając po 4 miesiącach wzrost o 2 proc. do 712 933 — podała organizacja producentów CCFA. Pojawiły się też opinie, że kampania prezydencka miała pośredni wpływ na zachowania Francuzów.
Kwiecień był drugim kolejnym miesiącem większej popularności silników benzynowych (48,27 proc.) niż diesli (48,09) — poinformował dyrektor CCFA ds. informacji, Francois Roudier. Po 4 miesiącach doszło do wyrównania się udziału rynkowego obu rodzajów napędu: benzynowego (47,49) i wysokoprężnego (47,56).
Największy spadek sprzedaży zanotował Renault -8,31 proc. do 47 083, przed grupą PSA — 5,32 do 53 147. Wśród firm zagranicznych grupa VW zmniejszyła sprzedaż o 8,54 proc. do 23 519, natomiast Fiat Chrysler zwiększył ją o 4,82 pro. do 6783 sztuk.
Rynek samochodów używanych zmniejszył się o 6,7 proc. do 465 161 również z powodu świąt, ale po 4 miesiącach zwiększył się o 0,4 proc. do 1 910 932.
Włochy
W kwietniu nastąpił pierwszy w tym roku spadek sprzedały nowych samochodów - o 4,6 proc. do 160 359, ale po 4 miesiącach rynek notuje poprawę o 8 proc. do 743 3212 - podała organizacja producentów ANFIA. Ośrodek badawczy Promotor przewiduje dla całego roku wzrost o 11 proc. do 2 031 000.
W kwietniu włoskie marki zmniejszyły sprzedaż o 3,9 proc. do 47 170 sztuk, co dało 29,4 proc. udziału rynkowego (29,1 rok temu). FCA bez Ferarri i Maserati zanotowała spadek o 4 proc. do 46 883. Najpopularniejsze były Fiat Panda (11 873), Lancia Ypsilon (5849) i Fiat Tipo (5225). Marki zagraniczne wypadły gorzej o 4,9 proc. sprzedając 113 12 189 aut.
Po 4 miesiącach włoskie marki notują wzrost o 9,9 proc. do 220 733 (FCA, 9,6 proc. do 219 232), a marki zagraniczne 7,2 proc. do 522 588.
Rynek samochodów używanych zmalał o 12,3 proc. do 352 676 i po 4 miesiącach o 2,7 proc. do 1 600 919.
Hiszpania
Sprzedaż wzrosła o 1,1 proc. do 101 375 samochodów — podała organizacja producentów ANFAC. „Ten spadek można wyjaśnić w znacznej części obchodami Wielkiego Tygodnia w kwietniu, co w porównaniu z tym samym miesiącem 2016 r. — wówczas święta wypadły w marcu — oznaczało dwa dni robocze mniej na rejestrowanie nowych zakupów" — wyjaśniła.
Kalendarz wpłynął na zmniejszenie o 14,4 proc. rejestracji pojazdów przez osoby fizyczne i wzrost o 35,8 proc. przez firmy rent-a-car.
Jeśli pominąć okres świąt i porównać miesiące marzec-kwiecień 2016 i 2017 r., to w bieżącym roku rynek zwiększył się o 7,2 proc. do 226 975 sztuk. Także w tym układzie zakupy pojazdów przez osoby fizyczne zmalały o 1,4 proc., co ANFAC tłumaczy wygaśnięciem w końcu ubiegłego roku rządowego programu dopłat za złomowanie PIVE.
Po 4 miesiącach sprzedaż w Hiszpanii poprawiła się o 6,1 proc. do 409 286 pojazdów, jest to najlepszy wynik w takim okresie od 2009 r. Daleko jednak jeszcze do notowań sprzed kryzysu: w 2008 r. zarejestrowano 471 303 samochody, w 2007 r. — 532 346" — stwierdziła ANFAC.