Reklama

Świetne prognozy dla kartonów i słoików

Wartość produkcji tej branży w Polsce w 2016 roku przekroczyła 9 mld euro, rosnąc w ciągu roku o 5,8 proc. – wynika z analiz Polskiej Izby Opakowań. Kolejne lata mają być równie dobre.

Publikacja: 10.05.2017 20:34

– To jeden z papierków lakmusowych sytuacji ekonomicznej, zwyżki tej branży dobrze rokują całej gospodarce – uważa Tomasz Starzyk z wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska.

Największy wzrost odnotował segment opakowań kosmetyków oraz żywności. W strukturze rynku w 2016 roku udział opakowań do żywności i napojów wyniósł 63,8 proc., te dla wyrobów inwestycyjnych (chemia, AGD, RTV, meble itp.) to 22,9 proc., dla przemysłu farmaceutycznego – 6,8 proc., a dla przemysłu kosmetycznego 6,5 proc. – Członkowie izby oczekują dobrych perspektyw dla branży. Wiąże się to z ogólną sytuacją gospodarczą i z rosnącym popytem na towary, które wymagają opakowania. Nasza sprzedaż zależy też od zamożności społeczeństwa. Przyjmuje się, że na każdy procent wzrostu PKB rynek opakowań powiększa się o 2 proc. – wyjaśnia dyrektor PIO Wacław Wasiak. Dodaje, że widoczny jest także wpływ programu 500+. – Z 23 mld zł, które w tym roku trafią do beneficjentów tego programu, 10 mld zł zasili rynek dóbr szybko rotujących, które wymagają opakowań – podkreśla dyrektor PIO.

Jeśli sprawdzą się prognozy rozwoju gospodarki w latach 2017–2020 (wzrost PKB o 3,2– 3,5), należy przewidywać 5,5– 6,0-proc. dynamikę rynku opakowań. Oznacza to, że w 2020 roku osiągnie on wartość 11,2–11,6 mld euro.

– Dojdziemy wówczas do w pełni satysfakcjonującego wskaźnika zużycia opakowań per capita, wynoszącego ok. 300 euro wobec 220 euro w 2015 roku – podsumowuje Wasiak.

Inwestycje i specjalizacja

Duży popyt i dobre wyniki finansowe zachęcają przedsiębiorców do inwestycji. – W mojej ocenie w najbliższych dwóch–trzech latach należy spodziewać się wzrostu potencjału produkcyjnego branży o 3–4 proc. i – w podobnym stopniu – zatrudnienia, choć trzeba zauważyć, że nowe technologie podnoszą efektywność pracy – podkreśla dyrektor PIO.

Reklama
Reklama

Przykładem może być zatrudniający 1200 osób Dekorglass. – Od trzech–czterech lat huty, z którymi mamy styczność, inwestują w sektor dekoracyjny i stają się naszymi konkurentami. Jako że nie jesteśmy producentem szkła, musieliśmy zainwestować w innowacyjność tak, aby zapewnić sobie ciągłość produkcji. Inwestujemy w wyspecjalizowane, niestandardowe linie produkcyjne, które bardzo często są produkowane zgodnie z naszymi wytycznymi. Umożliwia to zaspokojenie potrzeb najbardziej wymagających klientów, których projekty charakteryzują się wysokim stopniem trudności – tłumaczy Iwona Jadanowska-Gromke z Dekorglass Działdowo.

Dodaje, że w kilku ostatnich latach obserwuje wzrost zainteresowania dekoracją opakowań szklanych. W rezultacie polskie firmy osiągnęły wysoki poziom i zdobywają zagranicznych klientów. – Średni udział eksportu bezpośredniego w sprzedaży opakowań sięga 40 proc. – szacuje Nagler.

Branża opakowań od kilku lat należy do jednych z najszybciej rozwijających się w polskiej gospodarce – wynika z rankingu przygotowanego przez wywiadownię gospodarczą Bisnode Polska oraz Bank Zachodni WBK.

– Tylko w 2015 roku, a takie są obecnie najświeższe dane szczegółowe, największa dwudziestka opakowaniowych potentatów urosła średnio o 11,6 proc. w stosunku do 2014 roku. Nawet wśród największych firm, które z natury rzeczy rozwijają się nieco wolniej, ta dynamika jest imponująca – zwraca uwagę dyrektor kredytowy BZ WBK Roman Nagler.

Firmy w dobrej kondycji

Wśród przedsiębiorstw o przychodach ponad 200 mln zł 53-procentowy wzrost przychodów uzyskał Zakład Produkcji Folii Efekt Plus. Konkurencyjny Flexpol powiększył przychód niemal o 19 proc. Wśród firm z przychodami od 40 do 200 mln zł ponad 300-procentową dynamiką wyróżniła się spółka Abcan. Z kolei w kategorii tych o przychodach od 10 do 40 mln zł dynamiką 166 proc może pochwalić się spółka Novo-Pak.

Z przeprowadzonej przez Bisnode Polska oraz BZ WBK analizy wynika, że blisko dwie trzecie firm (64 proc.) ma bardzo dobrą kondycję finansową, a niemal 17 proc. dobrą. Szczególnie wyróżniają się producenci opakowań drewnianych, zaś najsłabiej wypadają producenci opakowań szklanych. W tej grupie 31 proc. badanych firm ma sytuację słabą i bardzo złą.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama